שיקום ברוטליסטי

ישראל מלאה בטון. החומר הנערץ על אדריכלים בשנות החמישים והשישים עושה קאמבק, ועם השנים עולה הצורך לשקם ולשמר את המבנים הישנים. טמבור, הנציגה הבלעדית של חברת BASF בישראל, מציעה חומרי שיקום שעומדים על שלהם מול האקלים הישראלי בכלל והים בפרט.

האדריכלות הברוטליסטית של שנות החמישים והשישים העריצה את הבטון החשוף. אלא שהבטון החשוף, במיוחד בקו החוף, נהרס במרוצת השנים. כלורידים מהים גורמים לקורוזיה בברזלי הזיון. הברזלים הללו מתנפחים ומתנפחים, עד לפירור ולפיצוץ הבטון.
"שיקום בטון פירושו שאדריכלים, מעצבים וגם מתכנני ערים וקובעי מדיניות לא רוצים עוד לשבור את הבטון, אלא להחזירו למצבו הקודם", מסביר עודד גרינבלום, יועץ מקצועי בתחום מוצרי הבניה בטמבור. "גן יעקב הסמוך למתחם התרבות בתל אביב, הוא דוגמא מצוינת ליצירה מודרניסטית שהפכה לקלאסיקה של אדריכל הנוף אברהם קרוון. לפני ארבע שנים שיקמנו את כל הבטון בגן, ממש עד לקו האפס של הקירות והתקרות".

ככלל, אירופה משתמשת בתקן ברור לשיקום בטון, שמגדיר את סוגי החומרים שאיתם ניתן לעבוד, לפי חוזק ההידבקות, עמידות בפני הכלורידים וחומרים מעכבי קורוזיה. חומרים אלו מסווגים לפי רמה, מ-R1 ועד R4. התקן האירופי קובע כי שיקום מבני בטון שנמצאים במרחק של 1 ק"מ אווירי מקו החוף חייב להיעשות עם חומרים מסוג R4. בימים אלה מכון התקנים הישראלי בוחן את האפשרות לאמץ את התקן האירופי, אבל בחברת טמבור לא מחכים לתקן החדש.
"אנחנו הנציגים הבלעדיים של חטיבת חומרי הבניה של BASF, מהחברות הגדולות בעולם בתחום, ופועלים לפי התקן האירופי", אומר גרינבלום. "החומרים האלה מאפשרים לנו לשקם מבנים בטוניים מהמסד ועד הטפחות".

כדי לשקם בטון, יש להסיר את הבטון הפגוע ולחשוף את הברזלים במלוא היקפים. אחר כך יש לשפשף את הברזלים ולהסיר מהם את החלודה, וכן לנקות אותם עם מברשת פלדה או דיסק. 
"ואז אנחנו נכנסים עם החומרים: טורו סטרקצ'ורייט 100, חומר שמתאים במיוחד לאקלים הים תיכוני שלנו, וניתן ליישם אותו מעובי של 5 מ"מ ועד 40 מ"מ. את החומר אפשר ליישם ידנית, או, כמו בגן יעקב, בהתזה. כשיש צורך לשקם עובי רב יותר יש לנו את הטורו סטרקצ'ורייט 300. בסופו של השיקום טמבור מציעה את שלל מוצרי הגמר שלה: טמגלס, צבעים פוליאוריתנים או S900, אם רוצים להישאר עם בטון אדריכלי חשוף. על ידי שימוש בחומרים אלה אנחנו מבטיחים את חיי המבנה לעוד שנים רבות".

בנוסף לשיקום, החומרים של חברת BASF מאפשרים עיבוי. כך, למשל, במסגרת תמ"א 38 בניינים רבים נדרשים לעבות את העמודים כתנאי להוספת קומות. מאחר שלחומרים משקמי בטון יש יכולת השתפכות, הם מאפשרים את עיבוי העמודים על ידי יציקה פשוטה לתבנית. כמו כן, חומרים משקמי בטון מאפשרים תיקון טעויות. כך, למשל בכביש 531, שם הסתבר שכיסוי הברזל על ברזל הזיון היה קטן מדי. הקבלן היה אובד עצות, עד שמצא את הטורו סטרקצ'ורייט 100, שאפשר לו לתת עוד 2 ס"מ כיסוי, ולחסוך הרבה מאוד זמן וכסף.

מעוניינים בפרטים נוספים? התקשרו למוקד המומחים של טמבור ותקבלו את כל התשובות
6477*

לוגו של חברת טמבור - קישור לעמוד הבית

כניסה למערכת

אין לך עדיין חשבון?
לחצ/י כאן כדי להירשם