אטרקציה בדרך לגואה: שירותים ציבוריים מעוצבים באדום

״מי מאיתנו לא הרגיש זעזוע רק מהמחשבה על להשתמש בשירותים ציבוריים?״, שואל האדריכל ההודי רוהאן צ׳וואן (Rohan Chavan), ומוסיף, ״או דווקא מהמחשבה על היעדר שירותים זמינים במהלך נסיעות ארוכות?״. ואלו היו השאלות שעמדו בבסיס התכנון של Pause - ״גרסה מעודכנת של שירותים ציבוריים, אבל הרבה יותר מרק שירותים״ - בכביש המהיר בין מומבאי לגואה.

צילומים: Hemant Patil

המסחר של הודו מסתמך במידה רבה על משאיות ועל נהגי משאיות, אולם נכון להיום לנהגי המשאיות בהודו יש מעט מאוד שירותים ציבוריים זמינים, או תחנות רענון במהלך נסיעות למרחקים ארוכים, אומר צ׳וואן, ״ואלה שזמינים הם כמעט תמיד רק שירותים, שום דבר מעבר לכך״.

צ׳וואן תכנן את כמבנה שמטרתו לשרת נהגים למרחקים ארוכים, עם מתקנים נפרדים לקבוצות משתמשים נפרדות. עקרונות העיצוב היו יעילוּת, תחזוקה קלה ומבנה שיהיה אפשר להבחין בו בקלות. ואמנם, הצבע האדום ששולט במתחם בולט למרחוק ואינו דומה לעוד שירותים ציבוריים. ההשראה לצבע האדום הגיעה מתאי הטלפון של לונדון, מהאוטובוסים של מומבאי ומהסניפים של רשת מקדונלד׳ס, שמלבד בשימוש באדום, המשותף להם לפי צ׳וואן הוא שאת כולם קשה לפספס.

בקצה האחד של המבנה מיקם צ׳וואן כניסה שמיועדת לנשים, למבוגרים ולבעלי צרכים מיוחדים. מתחם זה כולל ארבעה תאי שירותים, תחנת סיעוד, מכונת מכירה למפיות סניטריות ואגני רחצה. בצד הנגדי נמצאת הכניסה למתחם  הגברים, עם ארבעה תאי שירותים ושמונה משתנות, אחת מהן מיועדת לילדים. שני החללים מובילים אל חלל פתוח, שמאפשר זרימה של אוויר נקי ואור טבעי. בנוסף, בין שני החלקים ממוקמת חנות נוחות הכוללת בין השאר שירותים בנקאיים, מספרה ומקום ייעודי לכביסה וייבוש בגדים.