סדנאות החינם הוותיקות שמפעילה ענקית הטכנולוגיה אפל בחנויות הדגל שלה היא דוגמא טובה לשילוב בין חינוך לקמעונאות: אפל מדריכה את לקוחותיה כיצד יש להשתמש במוצריה, מה שמבסס קשר ארוך שנים בינה לבין הצרכן.
אבל יש הרבה יותר יתרונות פוטנציאליים בחינוך, גם מעבר להדרכה על מוצרים ספציפיים: על ידי מתן השראה לקהילות של צרכנים, קמעונאים יכולים לחדור לקבוצות של צרכנים בעלי צרכים ואמונות דומים ולטעת בהם נאמנות למותג.
האסטרטגיה הזו כבר הפכה לגורם מפתח במותגי ספורט. סדנאות בתוך החנות ואימונים מחוץ לחנות כבר משנים את מערכת היחסים הוותיקה בין הקמעונאי לצרכן – מיחסים של צרכן/מותג ליחסים של תלמיד/מורה, יחסים שמחזקים את נאמנות הצרכן למותג.
כך, למשל, בינואר השנה פתחה נייק את "מרכז האימונים נייק" בשיקגו: בקומה הראשונה מוכרים מוצרים, בקומה השנייה מתרגלים יוגה וכושר – בחינם. יצוין כי אין חובה ללבוש מוצרי נייק כדי להשתתף בשיעור.
ואילו מותג הריצה והיוגה Lululemon הוא חלוץ הקמעונאות המחנכת בקנדה. Lululemon מציעה אימוני כושר בתוך החנויות – ואפילו הכריזה על מרתון עצמאי של המותג, שיערך באוגוסט 2013. מאמנים מקצועיים יעבדו ילוו לקוחות במטרה לשפר את תוצאת הריצה שלהם לקראת המרוץ הגדול.
אבל הטרנד הזה לא עוצר בריצה ובספורט. קחו למשל את חנות הכולבו הלונדונית Liberty, שפתחה בית ספר לתפירה במטרה להתחבב על קבוצות מקומיות של תופרים – ועם הזמן לייסד קבוצות חדשות, שיהיו מזוהות לגמרי עם המותג שלה.