עניין של חיים וצבע

כשחברי סטודיו "nor" היפני ביקשו לחקור את הקשר שבין שליטה בטכנולוגיה דיגיטלית לבין תופעות טבע בלתי צפויות, הם הסתמכו על אלגוריתם מ-1970 בשם ״משחק החיים״. האלגוריתם, שהומצא על ידי המתמטיקאי הבריטי ג׳ון הורטון קונווי, הוא למעשה מודל מתמטי שמשחזר תהליכים טבעיים כמו לידה או אבולוציה. תוצאת המחקר של סטודיו nor הוא מתקן בשם "dyebirth" - משחק מילים שמשלב בין ״מוות (die), צבע (dye) ולידה. המתקן יוצר תבניות (Patterns) צבע מרהיבות כתוצאה ממפגש של דיו, מים וחומרים כימיים, תוך הסתמכות על תופעות פיזיות שמבוקרות באופן דיגיטלי.

איך נוצרות תבניות הצבע במתקן של סטודיו nor?

התבניות הצבעוניות והמורכבות שהמתקן יוצר משתנות ללא הרף, תוך כדי שהמערכת פועלת ומתקדמת מנקודה לנקודה. מיקום הנקודות מחושב על ידי האלגוריתם.
על אף שיש למתכננים שליטה על תנועת המתקן, יש לתוצרים ממד אקראי שאינו מאפשר לשכפל אותם פעם נוספת בצורה מדויקת. כשהנוזל במתקן עולה על גדותיו, הוא הופך לשחור והעודפים מוזרמים ליחידת הפסולת בתחתית שלו. כך נוצר ניגוד מוחלט לצבעוניות המהפנטת שאפיינה את התבניות האורגניות, ושמזכירה לפי חברי הסטודיו את ״היופי והשבריריות של החיים״.

״הרגשנו שהמהלך דומה ליצירה המורכבת של חיים״, אומרים חברי הסטודיו. ״ערכנו ניסויים בהשראת תופעות טבע שונות וחווינו את התוצאות הלא צפויות שנוצרו בהתאם לאופן ולתדירות שבהם הדיו בא במגע עם תמיסת הנוזלים שבמתקן. הפרויקט עזר לנו להבין איך פעולה אמנותית אקספרימנטלית יכולה לתרום להבנת תופעות מדעיות, ולהפך, ואיך מחקר הדדי בשני התחומים עשוי להוביל לתגליות חדשות מעבר למדע ולאמנות״.