fbpx

הישרדות בסטייל: בתים שהם גם מקלטים

החרדה מפני אסון טבע, שוד או מתקפה – קונוונציונלית או לא קונווניונלית – בוודאי אינה זרה לישראלים. אבל מסתבר שאנחנו לא לבד: ברחבי העולם יותר ויותר לקוחות מציבים את הביטחון האישי בראש סדר העדיפויות שלהם, מבלי שיהיו מוכנים להקריב לשם כך את נוחות וסגנון החיים הטובים.


דלתות סתרים – כבר לא רק בשביל הכיף

"אנחנו בהחלט מזהים עלייה במספר האנשים שבאים אלינו מתוך צורך להגן על חפצי ערך ועל בני משפחה", אומר סטיב האמבל, מייסד קבוצת Creative Home Engineering המתמחה בכספות מוסתרות, חלקן בגישה ביומטרית. "עד לפני שנתיים, שני שליש מהמעברים הסודיים שלנו נבנו בעיקר בשביל הכיף. כיום, כ-75% מהלקוחות שלנו דורשים כספות ומקלטים בטוחים, שלא ימשכו תשומת לב באופן שבו סתם כספת ודלת מושכות".

כמו צב בשריונו

לאחרונה השלים משרד הארכיטקטים הבריטי Paul Archer Design את בנייתו של בית כפרי בדרום אנגליה, ש"יודע" להפוך את עצמו מבית קיט מרהיב למקלט של ממש – והכל בלחיצת כפתור. באמצעות מערכת של תריסים ופאנלים ממונעים, הבית מתחפר כמו צב בשריונו עם רדת החשכה, בשעה שהוא ריק או לפי רצון בעליו. בנוסף, הבית החכם הזה "מוסווה" על ידי מערכת של מראות. "לא סביר להניח שמישהו יפספס את הבית", מסביר הארכיטקט פול ארצ'ר, "אבל ההסוואה עוזרת – במיוחד אם אתה מותקף מהאוויר!"

עיר מקלט

לא פחות מרשים הוא "הבית הבטוח", שהושלם לאחרונה בפאתי ורשה על ידי המשרד הפולני KWK Promes. הבית הקובייתי הזה, שדומה במראהו לגלרית אמנות מודרנית, עשוי כמעט כולו מבטון. כשדיירי הבית סוגרים את דלתות וחלונות הבטון האוטומטיים, לא נותרת בו אף פירצה אחת. אך כשהם פותחים את פתחיו, הוא הופך בתוך מספר דקות לחלל פתוח ומאור.

עם הראש מעל המים

בעשור האחרון היינו עדים לשורה של רעידות אדמה, צונאמיים והוריקנים שהמיטו אסונות ברחבי העולם. ב-2011 חשפה חברת F9 Productions האמריקאית את "הבית המוצף" – אב-טיפוס לבית ששומר על הראש מעל המים, גם במקרים קיצוניים של הצפה. איזורי המחייה ושקעי החשמל מוגבהים עוד יותר, כדי להקטין את נזקי ההצפה ככל האפשר. גם משרדי האדריכלים Baca Architects ו-Site-Specific משכללים בימים אלה בתים אמפיביים, שיהיה ניתן להרימם מהקרקע בשעת חירום. למקרים קיצוניים במיוחד, השלים המשרד היפני Endo Shuhei מרכז צונאמי באוסקה. במיוחד בולט הניגוד בין קירות הפלדה של המרכז, שבמקרה הצורך יעמדו גם בלחץ מים קיצוני מאוד, לגינת הגג האלגנטית.

כריות אוויר לבניינים

חוששים מרעידת אדמה? לסטודיו היפני Air Danshi יש פתרון בדיוק בשבילכם: כריות אוויר שיתנפחו, לפי הוראתם של חיישנים ססמוגרפיים, בזמן רעש אדמה וירימו את הבית 3 ס"מ באוויר. עד כה, הותקנה המערכת ב-88 בתים רחבי יפן.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת