fbpx

קולאז' – אשליה או מציאות?

אחד הטרנדים הבולטים ביותר בשנים האחרונות הוא הקולאז'. הקולאז' נובע מההבנה שאין בכל העולם דף חלק אחד: כל הווה מצטט את העבר וכל מוצר מהדהד את חומריו. אבל הקולאז' גם מאפשר לצופה בקולאז' לפתח אופי ביקורתי, כיוון שהוא מאלץ אותו לקבל אשליות כמציאות ולהתמודד עם עולם חסר היררכיות המורכב מחלקים שונים ממקורות שונים. חוקרת הטרנדים לי אדלקרוט יצאה לטעום ולדגום כמה קולאז'ים מיוחדים במיוחד.


אשליה מוצקה

לשיש יש את היכולת לנצל ולבלבל את חוש הראייה שלנו. מצד אחד הוא חומר חזק מאוד, מצד שני קל לעצב אותו כחומר ביד היוצר. אין פלא, אם כך, שהשיש מרתק אותנו אליו כבר מאות שנים. ביוון הקלאסית ובאימפריה הרומית הוא אפילו שימש לפיסול בגדי משי לפסלים – כן, דווקא השיש הקשה הוא שתפס את קסמו המתעתע של המשי הרך.
ואילו היום טכנולוגיות חדשות ומדויקות מאי פעם בעיבוד השיש מובילות לשלל פרשנויות חדשות לשיש, שמתרכך והולך. הדפסות שיש משמשות היום כמעין טקסטיל חדש, ויש אפילו פופים, כיסאות וכריות שעוברים שישיזציה. נראה, אם כן, שמלך האבן הבלתי מעורער ממשיך לשטות בחושינו – ולקרוץ לדורות חדשים של מעצבים.

Aisling & Carrie

כלים דלים

ג'ון קייג' אמר פעם שכלים דלים דורשים כישורים טובים יותר. הסטודיו הוונציאני Fludd, שנקרא כך על שם הכימאי התימהוני סר רוברט פלוד, נאלץ לאחרונה להפגין כישורים מעולים ממש. הסטודיו מנסה לשלב כישורים מעולמות העיצוב, האמנות, המלאכה, הגרפיקה והאיור. לאחרונה הוזמנו חבריו לקחת חלק באתגר מיוחד שארגנה קבוצת האמנים How We Dwell. הזמן: שבוע ימים. המקום: אי בודד ליד ונציה. המטרה: ליצור לעצמם מגורים אך ורק עם ערכת הכלים שניתנה להם. התוצאה היא דיאלוג מרתק, רבגוני וחדשני בין עיצוב לסביבה.

כת האובייקט

בראשית פברואר, בתוך אחת התוספות החדשות של האדריכל רם קולהאס לקו הרקיע של רוטרדם, נפתח יריד העיצוב העכשווי Object Rotterdam. היריד מתמקד בעיצוב, במלאכה ובאמנויות היישומיות, ומהווה השלמה לפסטיבל Art Rotterdam וליריד Raw Art המתקיימים ממש באותו שבוע ברוטרדם. 

כאוצרת עם חוש צבע מעודן במיוחד, אנה ואן דר צוואג הזמינה מגוון רחב ומקורי של מעצבים הולנדים – מבוגרים טריים של בתי ספר לאמנות ועד לשמות מוכרים כמו גלרי ג'ודי סטראטן ו-PROOFF. פרויקט שמושך תשומת לב מיוחדת ביריד הוא “Diptych”, ניסיון מעניין לחקור את תכונות העץ דרך ניקוי בהתזה של כפיסים.

Monumenta

בכל שנה ה-Grand Palais בפריז מציע לאמן אחר להשתלט עליו השתלטות עוינת באתגר מדהים בשם Monumenta. השנה זכה לכבוד האמן הצרפתי דניאל ביורן, שיכנס לנעליהם הגדולות של אמנים כגון אנסלם קיפר, ריצ'רד סרה ואניש קפור.
ביורן בחר להציג במקום תערוכה בשם (Excetriques(s – שם שפירושו גם אקסצנטרי וגם אליפטי. האמן הפך את המוזיאון המפורסם בשדרות האליזה לנוף מלאכותי: יער מרתק בחיפוי פרגולות עגולות וצבועות. לאחר מסע קצר ביער המוזיאון, המבקר מגיע למעין קרחת יער – ההיכל המרכזי של המוזיאון. שם תלה ביורן מראות ענק עגולות שמשקפות חזרה את צבעי המיצג מזווית קסומה במיוחד.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת