fbpx

קפל, קמט ורכך

אחד הטרנדים החזקים של השנה הוא טרנד הקיפול, הקימוט והריכוך: קפלים וקמטים מוסיפים גמישות ורכות למוצרים ולרהיטים, ואילו בדים וחומרים רכים אחרים מחליפים עוד ועוד משטחים נוקשים בבית ובמשרד. קפלים, ואפילו קפלים מוגזמים בכוונה, מתחילים להוות אלטרנטיבה של ממש לריפוד המסורתי – משיקולים אסתטיים וסביבתיים כאחד. במקביל, אנחנו רואים יישום של צורות ודפוסים גיאומטריים בחומרים רכים מאי פעם. לא מאמינים? תראו, למשל, את בית הספר התיכון הזה בקופשטיין, אוסטריה. בית הספר נבנה ב-1907, ושופץ לאחרונה. במסגרת השיפוץ נתלה על חזיתו גיליון בטון ענק, שנראה כמו גיליון של נייר מקומט.


החידוש הגדול הוא הגלישה לעולמות העיצוב. עיצוב תעשייתי בכלל, ועיצוב רהיטים בפרט, עובר בימים אלה רנסנס של משחק ודמיון שמאתגר את תפיסת הלקוח ומזין צורות ומסגרות חדשות של עבודות אמנות וצילום מוצרים. המעצבים האמריקאים וויל בריינט ואריק טריין מציגים רהיטים כיצירות אמנות צבעוניות ומתעתעות. דבר אחד ברור ברהיטים הללו: הייצוג האמנותי שלהם מקבל בכורה על פני ערכים כמו פונקציונליות.

דוגמא אחרת לקיפול החדש היא Sosia מבית המעצב האיטלקי עמנואל מג'יני – קולקציה של ריהוט גמיש, רך ומקופל כדבעי. הרהיטים אינם אלא "בלוקים" מרופדים, כלומר ריבועי ריפוד אותם ניתן להפוך לזוג כורסאות, לספה זוגית ואפילו למיטה זוגית. את יריעת הבד הגדולה של Sosia אפשר לקפל לידי מסעד יד אחד, או לפרוש על פני מרחב שלם ואינטימי – למקרה שרוצים להתחבא ממשהו.

 

קליפות רכות

מגמה נוספת בטרנד הרך היא שימוש מפתיע בחומרים רכים וגמישים במקום בחומרים קשים וקשיחים – מה שיוצר רהיטים קלים יותר וקלילים יותר, שמרככים את החלל אותו. איפה שפעם היה עץ ומתכנת, היום אנחנו רואים יותר ויותר חומרים מפתיעים כמו קצף ולטקס.
מי שמדגים יפה את המגמה הזו הוא הסטודיו הדני Dewi van de Klomp, שיצר את הכיסוי Moody Bag: כיסוי שניתן למשוך אותו מעל למסגרת כיסא קיימת בשביל לקבל חוויה חד-פעמית – אך גם רגועה ונונשלנטית – של ריפוד.

דוגמא נוספת למגמה זו היא Flex – סדרת תאי אחסון מסיליקון מבית המעצב הסלובקי תומאס קרל. הסיליקון הופך את התאים לרכים למגע, ואילו את המכסים – שמחוברים לתאי האחסון רק מצדם האחד – אפשר פשוט לקלף, כמו בננה.

הגיאומטריה של החומרים הרכים

דפוסים גיאומטריים במוצרים קשיחים הוא לא טרנד חדש במיוחד, אבל לאחרונה מעצבים החלו להשתמש בדפוסים גיאומטריים גם בחומרים רכים כמו נייר ובד. דפוסים פשוטים בצורת משולשים מוסיפים נופח גמיש לחומר הקשיח, בשעה שקמטים מתוחכמים יותר מאפשרים לקפל או למתוח את המשטח כולו כמו אקורדיון.

כך, למשל, המעצבת הגרמנייה אלייזה שטרוזיק מאתגרת את הדיכוטומיה המקובלת בין חומרים רכים לקשים על ידי יצירת משטחים מעץ שנעים כמו בד: משולשים מעץ מיושמים על טקסטיל, מה שיוצר דפוס גיאומטרי גמיש, משוחרר ומפתיע.

וכאילו זה לא מספיק משולשים, קריסטוף גובראן, סטודנט בבית הספר השוויצרי לעיצוב ECAL פיתח דרך מקורית ופשוטה והפליא ליצור דפוסים גיאומטריים על נייר – והכל DYI. איך הוא עושה את זה? פשוט, עם מדפסת הזרקת דיו סטנדרטית: הדפוסים הרצויים מודפסים על הנייר עם דיו מדולל במים, וכאשר החלקים הרטובים מתייבשים, הנייר מתכווץ – ודפוס תלת-מימדי מופיע.

תמונות באדיבות אתר stylus


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת