fbpx

מה בוער? בואו ללמוד איך מתמודדים עם סכנות האש

יותר משעתיים באש: לוח הגבס מגן האש – Fire Defender לפני שנתיים החליטו הרשויות, ובראשן מערך הכבאות וההצלה הישראלי, להחמיר את דרישות הבנייה לעמידות באש של עד שעתיים במבנים מסוימים כמו מבני ציבור, אזורי מילוט ותעלות מיזוג. "עד היום אפשר היה לעמוד בדרישה כזאת רק באמצעות צירוף של ארבעה לוחות גבס ורוד, שהוא גבס חסין אש", מספר משה יעקובי, אדריכל חברת טמבור גבס. "אבל טכנית לא ניתן להתקין ארבעה לוחות מצד אחד, במיוחד בחיפוי כמו בפיר המעלית וכו'. לכן פיתחנו את ה-Fire Defender, לוח מגן האש שלנו, שעוביו 24 או 18 מ"מ ודי לצרף שני לוחות כאלה כדי לצלוח את רף השעתיים. בבדיקה שנערכה במכון התקנים ברופין, הלוח שלנו עמד בשעתיים ויותר של אש".


עמידות באש של יותר משעתיים? איך?

"כי אין בו נייר כמו בלוח גבס רגיל. השתמשנו בליבת גבס דחוסה במיוחד, בתוספים מעכבי בעירה ובציפוי יריעת סיבי זכוכית. אנחנו פיתחנו מוצר מקורי כחול-לבן, שעומד בתקן הישראלי 931, ומיוצר פה בארץ. וזה לא רק הלוח עצמו. הבאנו שני פתחי שירות עמידי אש מחברת Rug-Semin – Alutop למחיצות ו-Aluspeed לחיפויים ושאפט, וגם בפתחים אלו הגענו לתוצאות מדהימות של מעל שעתיים. במקרה של שריפה הפתח מאפשר גישה בטוחה לגמרי לשני עברי לוח הגבס. השוק הציב דרישה חדשה ואנחנו עמדנו בה בהצלחה".

חוצצים בין האש לעץ

כמובן, כשחושבים על אש חושבים על עץ. אבל יש פתרון: מעכבי בעירה לעץ, שיוצרים שכבה המבודדת את המשטח מפני האש ומעכבת את התפשטותה. בזכות שכבת נפח שהיא יוצרת עקב החשיפה לחום. אז אילו קריטריונים להביא בחשבון בעת בחירת מערכת צבע לעץ? הקריטריון החשוב ביותר לבחירת צבעים מעכבי בעירה לעץ הוא מטבע הדברים השיקול הבטיחותי. 

כדי לספק הגנה מרבית בזמן שריפה, על צבעים מעכבי בעירה לעץ לעמוד במספר תקנים, כמו ת"י 755 של מכון התקנים. תקן זה נועד לסווג את עמידות החומר בתגובה לשריפה באמצעות ביצוע בדיקות כגון קצב התפשטות האש, טפטוף וצפיפות עשן. הסיווג של כל אחת מהבדיקות נע בין 1 ל-5. ככל שהדירוג גבוה יותר, כך עמידות החומר בפני שריפה גבוהה יותר. 

מתוך הרצון לשמור על רמת ביטחון גבוהה, אנחנו בטמבור מעמידים לרשותכם ארבעה צבעים מעכבי בעירה: FR1000, FR2000, FR3000 ו-LS2000, ארבעה צבעים שמסווגים ברמה 5 בדירוג הישראלי לעמידות באש – וכן עומדים בתקן האיטלקי המקביל, UNI9796.

"כשמדובר במעכבי בעירה לעץ, לא כדאי להתפשר", אומר אופיר דוניצה, יועץ מקצועי בכיר לעץ בחברת טמבור. "לכן מומלץ להשתמש במותגים בעלי שם עולמי העומדים בתקנים בינלאומיים מחמירים. כאלה הן מערכות הצבע הדו-רכיביות שמספקת טמבור, המיוצרות על-ידי ענקית הצבע האיטלקית ,Sirca ומספקות את ההגנה הטובה ביותר במקרה של שריפה. Sirca נחשבת לאחת השחקניות המובילות בתחום ציפויי הצבע לעץ, ופעילותה מתפרסת על פני 50 מדינות ברחבי העולם. ההשקעה הנרחבת של החברה בתחומי המחקר והפיתוח מאפשרת לה למצוא פתרונות פורצי-דרך ממש בתחום מעכבי הבעירה".

ומה לגבי חופש הפעולה העיצובי?

"מערכת צבע מעכבת בעירה אמורה לעמוד בפני עצמה – ללא כל צבע מעל ומתחת, כדי לא לפגוע בתקן ובעמידות החומר בזמן שריפה. כדי בכל זאת לשלוט בנראות המוצר המוגמר, עומדות לרשות המיישמים מספר אפשרויות: כאשר רוצים להדגיש את המראה הטבעי של העץ, ניתן לבחור במערכת צבע שקופה. על מנת ליהנות ממקסימום הגנה בלי להתפשר על הקונספט העיצובי, טמבור מעמידה לרשותכם מבחר תמיסות גיוון (בייץ) על בסיס מים, אותן ניתן ליישם כדי לקבל את הגוון הרצוי בלי להותיר פילם על העץ. בנוסף, מערכות מעכבי הבעירה הוורסטיליות של טמבור משמשות לצביעה פנימית של רהיטים, חיפויי תקרה, חיפויי קירות, ציפוי מעליות ויישומים נוספים. הבנת התפקיד המכריע של צבעים מעכבי בעירה לעץ בשמירה על חיי אדם ורכוש, גרמה לנו בטמבור להביא אליכם את הפתרונות המתקדמים מסוגם בעולם. זו הדרך שלנו להעניק לכם שקט נפשי לצד שמירה על חופש פעולה עיצובי".

 

החולשה של הפלדה

לכאורה, הגיוני להגן על עץ מפני דליקה – אבל פלדה? הרי פלדה לא נדלקת. "הרבה שואלים אותי: 'למה פלדה דורשת בכלל הגנה נגד אש? היא לא דליקה'", אומר נפתלי ברדנשטיין, יועץ טכני לצבעי תעשייה בטמבור. "אז נכון, פלדה אינה דליקה, אבל הפלדה כן מתחממת, וכשהיא מתחממת היא כושלת – ויחד איתה כושל כל המבנה שקורת הברזל מחזיקה אותו".

כדי להגן על הקורה החשובה במבנה, טמבור מציעה מספר צבעים לפלדה המגנים על המתכת מפני התחממות. מבין אלה נפתלי ממליץ על אינטרצ'אר 1120ו/או אינטרצ'אר 1190 צבעים מתנפחים (אינטומיסנטיים) המעכבים את התחממות הפלדה. הצבעים מבוססים על ממיס מימי ומכילים כמות מזערית של תרכובת אורגנית (VOC) ונבדק להגנה מפני אש של עד 2 שעות. הצבעים משמשים לצביעת קורות פלדה בחללים פנימיים, ומשמשים גם להגנה על מבני ציבור כגון בתי ספר, מרכזי קניות ובתי חולים.

אז איך הצבע מגן על הפלדה? "זה מנגנון הגנה חכם, שקיים גם במעכבי הבעירה בעץ: האינטרצ'אר 1120 או איטרצ'אר 1190 באים במגע עם אש גלויה – הם מתנפחים. התפיחה יוצרת שכבת בידוד שדואגת להגן על הקורה בפני התחממות יתר, ובכך שומרת על מה שהקורה מחזיקה. זו תורה שלמה, לחשב את עובי הצבע הנדרש לכך".

פתרונות כוללים

מתלבטים? לא בטוחים איזה מוצר מתאים לפרויקט שלכם? טמבור אדריכלים מציעה לקהל האדריכלים והמעצבים פתרונות כוללים ומזמינה אתכם להתייעץ עם המומחים שלנו. 


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת