fbpx

יוצקים בטון חדש

עוד ועוד אדריכלים ומעצבים מחפשים דרכים חדשות להגדיר את מערכת היחסים שלנו עם הבטון. קימורים עגולים יותר, משטחים שמבטאים יותר תנועה, טקסטורות דקורטיביות מעולם הטקסטיל מפיחים רוח חדשה בחומר הכבד והארכאי הזה.


בטון דקורטיבי בקנה מידה גדול יותר אפשר למצוא בפרויקט הצרפתי הבא. משרד האדריכלים הפריזאי K-Architectures הלביש לאחרונה תיאטרון בעיירה הצרפתית סיינט נזרי בפסאדת בטון דקורטיבי. הפסאדה הוטבעה בדפוס פרחוני שמחקה מוטיבים מעולם הטקסטיל של המאה ה-17. אבל הדפוס הפרחוני לא נשאר חיצוני: הוא נכנס פנימה אל תוך הבניין ועולה במעלה המדרגות, מתפשט אל קירות הלובי ופולש לאודיטוריום עצמו.

משחקים נוספים בבטון אפשר למצוא בין קפלי הבטון של מגדלי Tour Total בברלין שתוכננו על ידי משרד האדריכלים Barkow Leibinger, בלוק דירות עם מרפסות בטון שמנמנות בקיוטו, יפן, על ידי משרד האדריכלים היפני Vidz Architects והמרכז התרבותי החדש בלונס לה סאונייר, שווייץ, שתוכנן על המשרד Du Besset-Lyon Architects ומציג חלונות בטון בסגנון חלת דבש.

בטון ערמומי

כחומר תעשייתי שגרתי למדי, הבטון נודע בתכונות כגון עמידות ועוצמה. אבל גישות יצירתיות ליציקת ולגימור בטון הפכו אותו לחומר מפתיע ומתעה בהופעתו. במקום להקשות אותו בתבניות נוקשות, מוצרים חדשים מבטון מיוצרים כך שיראו רכים למגע.

כך, למשל, קולקציית קעריות הסבון והפמוטים של המעצב הישראלי דן גולדשמיט עשויות מבטון שנוצק לתוך שקיות פלסטיק – מה שמקנה למוצרים שלו מראה רך ואוורירי. ואילו משרד האדריכלים היפני Schemata השתמש בשקיות בד כדי להעניק לדוכן הקונפיטוריה Papabubble בטוקיו את המרקם של מרשמלו צלוי.

בטון מלוטש

מניפולציה נוספת בבטון שצוברת תאוצה בעולם העיצוב והאדריכלות היא הליטוש. ליטוש הבטון מרחיק את החומר הזה ממראהו הטבעי והמחוספס ומעניק לו פאסון יוקרתי ופיסולי.

 

דוגמא טובה לכך הן קערות הבטון של המעצב הבריטי פיליפה מאלוני, המלוטשות בשעווה ונצבעות בצבעי פסטל. גם המעצבת הישראלית יעל טנדלר עובדת עם בטון מלוטש וצבוע בקולקציית השרפרפים שלה, "בצק". באמצעות חומרים יומיומיים כמו בלונים וגומיות, טנדלר עורכת מניפולציות בבטון בעודו נוזלי. כשהוא מתייבש, הבטון נועל יחד את רגלי העץ וכך נוצר השרפרף.

שילוב מפתיע במיוחד בא מהונגריה, שם יצרנית הבטון ההונגרית Ivanka משתמשת באסתטיקה של הבטון בעולם האופנה, כמו בקולקציית האקססוריז שלה לנשים, "בראשית בטון", לאביב/קיץ 2013. בהשראת עולם הארכיטקטורה, תיקי היד ונרתיקי האייפד בקולקציה של Ivanka מכוסים באריחי בטון גיאומטריים. התוצאה היא משחק של ניגודים בין הבטון הנוקשה מבחוץ לחומרי הבטנה הרכים, כגון עור, כותנה ופלסטיק.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת