לחשוב בגדול: 6 פרויקטים שוברי שיאים מרחבי העולם

בחלל ובכדור הארץ, בשמיים ובמים, ככל שעוברות השנים עולם הבנייה פורץ גבולות ושובר שיאים. הנה כמה מהפרויקטים המרשימים בעולם, שלוקחים לקצה את יכולות הבנייה.

אם הייתה הגדרה מילונית לביטוי "לחשוב בגדול", היא הייתה כנראה צריכה להכיל תמונות של הפרויקטים הגדולים בעולם: פרויקטים שמראים איך אפשר להתגבר על איתני הטבע ועל מכשולים תכנוניים והנדסיים, בדרך לבניית מבנים שוברי שיאים. הנה 6 מבנים כאלה, שלוקחים את יכולות הבנייה לקצה.

גשר אייז'אי: שובר שיאים לגובה ולאורך

גובהו של גשר אייז'אי השוכן בסין הוא 346 מטר (בערך כמו שני מגדלי עזריאלי) – מה שהופך אותו לגשר התלוי השישי בגובהו בעולם. בנוסף, הוא נחשב לגשר הארוך ביותר מבין 400 הגשרים התלויים הגבוהים בעולם, ומתפרס על פני 1,146 מטר. הכביש נבנה כחלק מכביש מהיר שנועד לחבר בין שתי ערים, ומכיל 1,888 גופי תאורה שמטרתם לשפר את הראות בשעות הלילה.

בנייתו של הגשר הסתיימה בשנת 2011 והוא נפתח לתנועה בשנת 2012. בניית הגשר היא חלק מפרויקט, שסייעה לקצר ברבע את זמן הנסיעה: אם לפני הפרויקט נסיעה מג'ישו לשאנדונג הייתה אורכת 4 שעות, בזכות הפרויקט היא התקצרה לשעה בלבד. זה בערך כמו לנסוע מנהריה לאילת בשעה ועשרים דקות!

להרגיש בעננים בבורג' חליפה – הבניין הגבוה בעולם

בשנת 2010 נחנך בדובאי בורג' חליפה – גורד השחקים והבניין הגבוה בעולם, המתנשא לגובה של 828 מטר ומשלב אזורי מגורים עם שטחי מסחר. 57 מעליות ו- 8 דרגנועים מאפשרים למבקרים להגיע ל- 163 הקומות של המבנה. העיצוב הספירלי של בורג' חליפה כולל ליבה הנמתחת עד לגובה המקסימלי לצד אלמנטים בגבהים שונים. לצד המראה המרהיב, המבנה הספירלי נועד לסייע להתמודדות עם רוחות חזקות בראש המגדל.

עד כמה מדובר בפרויקט גרנדיוזי אפשר ללמוד מהנתון הבא: אם מניחים את חלקי הפרויקט אחד לצד השני, הם יכולים להקיף רבע מכדור הארץ. והנה עוד נתון מעניין: המשקל הכולל של הבטון בו נעשה שימוש לצורך הבנייה שווה ערך למשקלם של 100,000 פילים.

 

השמיים הם הגבול? הצחקתם את תחנת החלל הבינלאומית

העצם הגדול ביותר שהכין האדם ונמצא בשמיים, הוא בגודל של מגרש כדורגל (אבל הרבה יותר יקר ממנו): העלות המצטברת של בניית תחנת החלל הבינלאומית צפויה להגיע
לכ- 100 מיליארד יורו, והיא נחשבת למבנה היקר ביותר שנוצר אי פעם.

בהקמת תחנת החלל ותחזוקתה מעורבות 15 מדינות ו- 5 סוכנויות חלל, ומה קורה בתוכה? צוותי אסטרונאוטים שמתחלפים כל כמה חודשים מבצעים מגוון ניסויים. תחנת החלל מורכבת מיחידות שונות שנשלחו לחלל והורכבו באופן ידני ע"י אסטרונאוטים במסגרת יותר מ- 150 הליכות חלל. התחנה אמורה לפעול לכל היותר עד 2028, ועד אז צפויות הפתעות: נאס"א הכריזה שתאפשר לתיירים לבקר בתחנת החלל לתקופה של 30 ימים. כל המעוניין יכול לפנות לנאס"א ובדרך להיפרד מ- 50 מיליון דולר.

פרויקט ההשקיה הגדול של לוב, שמפריח את השממה

משמיים למים: חשבתם שבישראל בקושי יורד גשם? כמות המשקעים הממוצעת בלוב נמוכה מ- 100 מ"מ בשנה. לשם המחשה, בשנה שחונה במיוחד בישראל כמות המשקעים השנתית עומדת בממוצע על 250 מ"מ. אז מה עשו בלוב? במקום להעלות קמפיין "לוב מתייבשת" בראשות המקבילה הלובית של רננה רז, בלוב החליטו להקים את פרויקט ההשקיה הגדול של לוב – "Great Man-Made River" – שהוכר בשנת 2008 ע"י ספר השיאים של גינס כמערכת ההשקיה הגדולה בעולם.

במסגרת הפרויקט הגרנדיוזי הוחלט לשאוב מי תהום מתוך מאגרים עצומים בדרום המדינה, ולהוביל אותם צפונה. השלב הראשון של המיזם יצא לדרך בשנת 1989, ובמקביל החל ביצוע השלב השני. לאחר השלמת פעולות הרחבה בשנת 2030, מערכת ההשקיה הענקית תוכל להוביל כ- 6 מיליון קוב מדי יום, באמצעות צינורות המשתרעים על פני 4,000 קילומטרים. עלות ההקמה המשוערת של הפרויקט: 25 מיליארד דולר.

מיליון סינים לא עוצרים: בניית הסכר הגדול בעולם

ואם כבר עוסקים במים – סכר שלושת הערוצים השוכן על נהר היאנגצה בסין, נחשב לסכר ההידרואלקטרי הגדול ביותר בעולם. מדובר במתקן הגדול בעולם לייצר חשמל, עם תפוקה שיכולה להגיע ל- 22.5 ג'יגה ואט (שווה ערך לתפוקה של כ- 15 תחנות כוח גרעיניות). מעבר לתפוקה העצומה, הסכר הגדול בעולם משמש גם לבקרת שיטפונות.

בבניית סכר שלושת הערוצים השתתפו מעל למיליון עובדים לאורך 17 שנה, ועלות הבנייה מוערכת בכ- 25 מיליארד דולר. הקמת הסכר אפשרה אספקת חשמל סדירה לאורך הנהר, מה שהוביל לפיתוח משמעותי של כלכלת האזור.

 

שדה התעופה הבינ"ל של לוס אנג'לס: ידידותי לעב"מים?

איך מטפלים ביותר מ- 87,000,000 נוסעים בשנה אחת? מקימים שדה תעופה עצום, המתפרס על פני שטח של כ- 14 קילומטרים רבועים. תכירו את נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס (או בקיצור LAX), שנחשב לאחד הנמלים העמוסים בעולם ומשרת עשרות מיליוני נוסעים מדי שנה במשך יותר מ- 70 שנה. זה לא מספיק לאמריקאים, שאוהבים תמיד לחשוב בגדול: בסוף 2018 החלו עבודות לשדרוג המבנים והתשתיות בשדה התעופה, בעלות של
כ- 1.6 מיליארד דולר.

מעבר לגודלו, נמל התעופה של לוס אנג'לס ידוע גם בשל אחד מסימני ההיכר שלו: בניין הנושא, המעוצב בסגנון "חללי" שמזכיר במשהו צלחת מעופפת. בראש המבנה שוכנת מסעדה המשקיפה על הפעילות בשדה (ומי יודע, אולי גם על ביקור אפשרי של חברים מהחלל החיצון)…

מאחלים לכולנו שלא נפסיק לשבור שיאים ולחשוב בגדול 🙂

 

לוגו של חברת טמבור - קישור לעמוד הבית

כניסה למערכת

אין לך עדיין חשבון?
לחצ/י כאן כדי להירשם