fbpx

כולנו שותפים להתייעלות אנרגטית

בחודשים האחרונים התקבלו שתי החלטות דרמטיות שישנו ללא היכר את ענף הבנייה בישראל ויבטיחו מגורים בסביבה נקייה ובריאה יותר. על החובה ליישם את התקן הירוק התייחסנו כבר בהרחבה. כעת יש מקום לשים זרקור על החלטה חשובה נוספת: החובה לפרסם דרוג אנרגטי לדירות. מה המשמעות של ההחלטה הזו וכיצד היא מאפשרת לכם לקבל החלטות מושכלות יותר? בכתבה שלפניכם.


קיץ חם, הטמפרטורות מטפסות מעל לקו ה-30 מעלות ויחד איתן, השימוש ההולך ועולה במזגנים או כל אמצעי קירור אחר שבנמצא. מזג האוויר המתלהט מזכיר לנו שעם כל הכבוד לנושאים בוערים שונים שעל סדר היום, גם למשבר האקלים העולמי יש השפעה על אורח החיים שלנו ועתידנו כאן. ממחקר שערך בנק ישראל בשנה שעברה, עולה כי צריכת החשמל בישראל צפויה לעלות בכ- 4% כתוצאה מעלייה בטמפרטורה של 1.2 מעלות עד שנת 2050. תוסיפו לזה את מגמת ההתייקרות בתעריפי החשמל ותמצאו כי הפגיעה היא לא רק באיכות חיינו אלא גם בכיס שלנו.
מכאן, שיישום של פתרונות סביבתיים כמו התייעלות אנרגטית במשק האנרגיה הינו צו השעה וכורח המציאות.

יוצרים ביקושים מלמטה ומשנים מציאות

בחודש יוני האחרון, ועדת הכלכלה בכנסת אישרה את חובת הצגת דירוג האנרגיה של יחידות דיור במפרט חוק המכר, בפני הרוכשים של הדירה. בדומה לדירוג האנרגטי המוכר של מוצרי חשמל המדורגים מ-A+ ל-F, כך יתבצע גם הדרוג של יחידות הדיור. כך לדוגמה, דירה בדרוג של +A יבטיח מגורים בדירה איכותית ונעימה יותר לשהייה, המביאה לחסכון באנרגיה ובכסף.
המטרה המרכזית של המהלך היא הפיכת הצרכנים לכוח משפיע בקידום של מבנים איכותיים וחסכוניים באנרגיה, על מנת ליצור ביקושים "מלמטה" ולהוביל רשויות ויזמים ליישר קו עם המגמה ולשפר את איכות המבנים בהתאם.
בכך מצטרפת ישראל לאיחוד האירופאי שחוקק חוק המחייב את המדינות החברות באיגוד להציג דירוג עבור כל רכש או השכרה של מבנה/דירה. הגדילו לעשות מדינות כמו ארה"ב ואוסטרליה, המיישמות כלים מתקדמים יותר שלוקחים בחשבון את צריכת האנרגיה לא רק בעת רכישת הדירה אלא לאורך כל מחזור החיים של המבנה.

ממה מורכב הדירוג האנרגטי של מבנה?

דירוג האנרגיה של יחידת הדיור לוקח בחשבון את רמת התכנון של מרכיבי המעטפת ומרכיבים שונים במבנה, לפי האזור האקלימי בו הוא נמצא. התקן עוסק, בין היתר, בתכנון מבנים בצורה מיטבית לצריכה עתידית של חשמל, כאשר הדירוג משקלל את הבידוד התרמי של הבניין, גודל החלונות ביחידה, איכות הזכוכית, מיקום המבנה ויכולת ניצול אור השמש.
כלומר, אם אתם באים לרכוש דירה חדשה חובה על היזם/קבלן להציג בפניכם את הדרוג של הדירה ואם הוא לא עושה זאת יש לכם זכות מלאה לדרוש זאת ממנו. לפי הדרוג תוכלו לדעת האם טיפלו בכל האלמנטים שצויינו לעיל באופן מיטבי וככל שהדרוג גבוה יותר, כך תוכלו לחסוך כ-30% מצריכת האנרגיה בדירה על חימום וקירור, כאשר תווית הדירוג עצמה תופיע במפרט של הקבלן.

מה מסתתר מאחרי הקירות?

מבין כלל המרכיבים המשפיעים על הוצאות החשמל בדירה, הוצאות החשמל על מיזוג הבית במדינה חמה כמו ישראל תופסות נתח מרכזי עם כ-50% מסך ההוצאות. בנייה של מעטפת תרמית ושימוש בפתרונות בידוד ואיטום איכותיים יורידו באופן ניכר את השימוש במזגנים ויובילו להתייעלות אנרגטית מיידית.
חברת טמבור נחשבת למובילה בשוק הישראלי בכל הקשור לפתרונות של בנייה ירוקה. לצד צבעי הקיר המפורסמים של החברה קיימים שורה ארוכה של מוצרים שתורמים לביצועים האנרגטיים של המבנה ומסייעים להגיע לדרוג אנרגטי גבוה יותר.
לדוגמה, הטייח התרמי שמסייע בהתמודדות עם גשרי הקור – תופעה מוכרת במבני מגורים בישראל המתייחסת לאזורים שבהם יש צניחה בבידוד התרמי. טמבור מציעה מספר סוגים של טייח תרמי, הנבדלים זה מזה בריכוז הצמנט – ככל שמספר המוצר גבוה יותר, כך ריכוז הצמנט גבוה יותר וכושר הבידוד נמוך יותר (בשל ההתנגדות התרמית הנמוכה שמאפיינת את הצמנט).

לחברה שורה של פתרונות הקשורים גם בבנייה בגבס הנחשבת למהירה מאוד, מדויקת עם יכולת שליטה על הנתונים התרמיים והאקוסטיים הנדרשים באמצעות שליטה במספר שכבות של מערכת הקיר, עובי, צפיפות וסוג הבידוד. טמבור מציעה לוחות גבס ייעודיים לשימוש פנימי וחיצוני בעלי תכונות של עמידות מפגעי מזג האוויר. כל הלוחות, מעבר להיותם בעלי תוחלת חיים ארוכת טווח, מצריכים מינימום של משאבי אנרגיה ואחזקה ומאפשרים שמירה על האיזון בבית. עוד חשוב לדעת כי תהליך הייצור של לוחות הגבס נקי ומייצר פחות פסולת בניין מזה של חומרים קונבנציונליים כגון בלוק ובטון (וצמנט). מה שהופך את השימוש בחומרים של טמבור לירוקים יותר, יעילים אנרגטית ומהווים פתרון אידיאלי לבנייה ירוקה.

לסיכום, הדרוג האנרגטי מהווה בשורה חשובה לשאיפה לקדם מבנים איכותיים וחסכוניים יותר בישראל. עם העלייה בביקושים לדירות בעלות דרוג גבוה, נוכל להבטיח כי גם היזמים והקבלנים וגם ספקי הפתרונות יפעלו יותר למלא אחר המשימה החשובה הזאת.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת