fbpx

התקן הירוק לבנייה: כאן כדי להישאר

בשקט בשקט נפל דבר בענף הבנייה בישראל: התקן לבנייה ירוקה נכנס לתוקף כתקן מחייב. כיצד הדבר עתיד לשנות את איכות חיינו וכיצד טמבור יכולה לסייע למהלך? בכתבה שלפניכם >


בחודש מרץ 2022 נכנס לתוקף בישראל תקנות הבנייה הירוקה, אשר יהפכו את התקן הישראלי הירוק שעד לאחרונה היה תקן וולונטרי – לתקן מחייב. המשמעות היא שאם עד כה, שוק הבנייה הירוקה נחשב קטן יחסית ולא ייצר אימפקט משמעותי על איכות החיים של תושבי ישראל, מעתה, כל זה הולך להשתנות דרמטית. חובת הבנייה תתפרס על פני כל הבנייה החדשה בישראל וכך נבטיח כי המבנים בהם אנחנו שוהים יהיו איכותיים ונעימים יותר, ולא פחות חשוב – יעילים וחסכוניים בצריכת משאבים מתוך דאגה לסביבה.

פרויקט הרברט סמואל, תל אביב. לוחות SUPER-BOARD של טמבור. צילום: אלעד ברמי
כיצד מקבלים את התקן הירוק

אחת השאלות הבסיסיות היא כיצד ניתן להגיע לסטנדרט הרצוי ולקבל את התקן?
השיטה שנבחרה פשוטה להבנה: התקן מחולק ל-8 פרקים שבהם מצוינים כל הקריטריונים אשר באמצעותם ניתן להגדיר את פוטנציאל התרומה הסביבתית של המבנה. כל פרויקט הנמצא בשלבי הסמכה לתקן נמדד ביחס לכלל הקריטריונים ומקבל ניקוד בהתאם לביצועים. פרויקט שזוכה לכמות נקודות מספקת מקבל את התקן הירוק. עוד חשוב לדעת כי התקן הירוק מחולק לכוכבים (1-5) המשקפים את האיכות "הירוקה" של המבנה. בשלב הנוכחי, הרמה המחייבת היא של כוכב אחד בלבד המצריך 55 נקודות. מכוכב שני ומעלה היקף הנקודות עולה בהדרגה עד ל-95 נקודות עבור כוכב חמישי.

בניה רוויה וירוקה עם צבעי סופרקריל של טמבור, פרויקט סי-ים וצור טאוור בקרית ים. צילום: אלעד ברמי

התקנות, שנוגעות למבנים חדשים ומשופצים (החל ממבני מגורים, דרך בניניי משרדים, ועד מוסדות חינוך ובריאות), עוסקות בין היתר בהשפעה על הצריכה האנרגטית של המבנה, המים, הקרקע, החומרים, יצירת פסולת, השפעה על הבריאות והרווחה, וכיו"ב. התקינה מתייחסת לשלבי ההקמה של המבנים, כמו גם להתנהלות בו תוך כדי ולאחר סיום הבנייה. כדי לזכות בתואר "בניין ירוק", יש לצבור נקודות בכל אחת מהקטגוריות. את התקנות מובילים מנהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם השלטון המקומי, התאחדות בוני הארץ, המועצה לבנייה ירוקה וגופים נוספים אחרים.

שיטת ניקוד התקן הירוק, פעימה ראשונה (מרץ 2022) באדיבות המועצה לבניה ירוקה
רוצים להתעדכן על כל הטרנדים והחידושים בבניה ירוקה? השאירו פרטים כאן:
למצוא את החומרים הנכונים

התקנות החדשות משפיעות כמובן לא רק על חברות הבנייה, אלא גם על יצרניות, משווקות וספקי החומרים השונים, ומשום כך התנאים רלוונטיים לכל בעלי המקצוע – יזמים, אדריכלים, מעצבים ועוד.
משה יעקובי, מנהל קשרי לקוחות מקצועיים, אדריכל חטיבת הבנייה ומומחה לבנייה מתקדמת בחברת טמבור, כבר ערוך לכך שהדרישה לחומרים תגדל, למרות שמדובר בנושא שאותו מקדמת טמבור כבר מספר שנים. ליעקובי מספר המלצות לאדריכלים ומתכננים, כאלו שיאפשרו להגדיל את מספר הכוכבים במהלך הבנייה או השיפוץ, בדרך לתקן המיוחל.
1. שימוש בלוחות גבס
זה מתחיל בתשתית. "שיטות הבנייה שאנחנו ממליצים עליהן היא באמצעות לוחות גבס", מסביר יעקובי. "מדובר בבנייה קלה ומתקדמת המתבססת על חומר הניתן למחזור. בנוסף, הבנייה באמצעות לוחות גבס צורכת משמעותית פחות אנרגיה בתהליכי הבנייה, וגם בהמשך היא מביאה לכך שהבניין יצרוך פחות אנרגיה" תרומה אחרת קשורה לבידוד ולחיסכון האנרגטי. "בעזרת הבידוד, אשר לו תורם השימוש בלוחות גבס, ניתן לשלוט על הפרמטר התרמי והאקוסטי, ולקבל ניקוד גם על זה", אומר יעקובי

לוח גבס ירוק של טמבור, צילום: אלעד ברמי

2. שימוש בצבעים אקולוגיים, מקומיים וצמצום תרכובות VOC
אחת הדרישות שאותן מזכיר יעקובי, היא שהחומרים ייוצרו בישראל, מה שמזכה בנקודות בדרך לתו המיוחל, כך למשל בנוגע לצבעים.
"הצבעים המסורתיים המוכרים מהעבר פולטים VOC – תרכובות אורגניות נדיפות בעלות פעילות פוטוכימית, ואם 90% מהזמן אנחנו מעבירים במקומות סגורים, וזה עוד לפני תקופת הבידודים והסגרים של הקורונה, אנו מן הסתם סופגים את הפליטות", הוא אומר. לדבריו, סופרקריל ECO של טמבור, ללא VOC . מעבר לזה, מרבית צבעי הפנים של טמבור הם על בסיס מים.

בידוד אקוסטי עם לוחות הגבס של טמבור, ביה"ח אסותא, אשדוד. צילום: רועי ברקוביץ'

כך או כך, יש לזכור – תקנות הבנייה הירוקה לא נועדו להקשות ולא להפוך את הליכי הבנייה למורכבים יותר. הן גם לא נועדו להיות חותמת ערטילאית, רק כדי למשוך צרכנים. המטרה שלהן היא להפוך את העתיד שלנו לנכון ובריא יותר. התקווה היא שהודות לתקן, בעוד שנים ספורות כבר יהפוך השימוש בחומרים אקולוגים למובן מאליו.
טמבור, שחרטה על דגלה את קידום התפיסה הירוקה בענף הבנייה, מחויבת להגדיל את היצע החומרים, הפתרונות והשירותים של החברה אשר יפתחו בפני גורמי המקצוע בענף מגוון של אפשרוית לעמוד בתקנות ואף מעבר לכך.
למידע נוסף על בניה ירוקה, לחצו כאן. ליצירת קשר עם המומחים של טמבור, לחצו כאן


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת