עקרון הרצף במדריד

כשהאדריכל הספרדי גונזלו פרדו ממשרד האדריכלים Gon Architects, ביחד עם האדריכלית אנה טורס, ניגשו לתכנן דירה לרווק צעיר בקומה השלישית של בית מגורים טיפוסי במדריד, האתגר שניצב בפניהם היה כיצד להפוך חלל בעל פרופורציות של מלבן באורך 21 מטרים, לדירה מזמינה ונעימה. 

הקונספט שבחרו בו היה ״רצף״, שהעניק לשם הפרויקט את שמו – Sequence House. כך, הם תכננו את החלל סביב הרעיון של יצירת סדרת נקודות מבט ותצפית הקשורות לפעולות הבסיסיות של מגורים: בישול, שינה ומנוחה, עבודה, ניקיון ודאגה לגוף.

צילום: Imagen Subliminal

נקודת המוצא של מלאכת התכנון הייתה לעבוד עם מערכת הקירות התומכים הקיימת במקביל לחזית הבניין, כדי ליצור סדרה של חדרים בגדלים שונים. כדי ליצור רצף מבטים בין החללים השונים הם הסירו חלקים מהקירות התומכים ככל שהתאפשר, מה שאפשר את עקרון הרצף. עיקרון נוסף שהנחה אותם בתכנון היה שימוש לא צפוי בצבע.

צילום: Imagen Subliminal

כך, אזור המטבח קיבל כתם עז של כחול עמוק, במבנה גיאומטרי; לחיפוי קירות האמבטיה נבחר צהוב בוהק; וצידו האחד של חדר השינה חופה באריחי טרקוטה אדומים וחמים, המהווים רקע הולם לצמחיה הירוקה והשופעת. בין כולם מחברים הרצפה שחופתה בפרקט העץ, ופריטי הריהוט שמוסיפים נקודות צבע ומהווים ניגוד לקירות הלבנים.

צילום: Imagen Subliminal

המטרה הייתה ״ליצור רצף של נרטיבים אדריכליים, המנסחים את הפונקציה וניתנים להגדרה מחדש בכל עת, בהתאם לצרכיו של בעלי הדירה״, אומרים האדריכלים. התוצאה היא ״חלל ביתי, חופשי ופלואידי, שבו מתבצע מחקר על מושג ההשתהות בחלקים השונים של הבית״.

צילום: Imagen Subliminal

פלא שנקרא גלגל הצבעים

בכתבה שלפניכם נסביר על קצה המברשת את העקרונות הבסיסיים של עולם הצבע והתאמת גוונים כדי שבפעם הבאה שתעמדו מול מניפת הגוונים שלנו, או מול ארון הבגדים שלכם, לא תתבלבלו. כעת, לפני שנצלול לאומנות שילוב הגוונים, מעט היסטוריה.

shutterstock_717786094-1-1.jpg

גוונים חמים / גוונים קרים

אם תעבירו קו דמיוני דרך המרכז של כל גלגל צבעים תחלקו אותו ל-2 משפחות: גוונים חמים מול גוונים קרים. 

הגוונים החמים, כמו שבטח ניחשתם, מעלים אסוציאציות לאקלים חם, לזריחת השמש ואור יום. למשפחה הזאת שייכים הצהוב, האדום, הכתום והחום. הם מעודדים אקטיביות, ממריצים ויוצרים אווירה חמימה וביתית. הצבעים החמים בולטים ויש להם אפקט "מקרב", לכן נהוג להשתמש בהם כשרוצים להפוך חלל גדול לחמים ואינטימי יותר. 

לגוונים הקרים, כחול ירוק וסגול, יש אפקט של התרחקות או התכנסות פנימה, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת כשרוצים "להגדיל" חדר קטן ולהפוך אותו למרווח יותר. הם מקושרים אצלנו במוח למזג אוויר חורפי, שעות דמדומים ולתחושת אפלוליות ונחשבים למרגיעים ושלווים. 

החלוקה לגוונים חמים או קרים היא סכמטית ויחסית. הגוון של האדום איתו אתם צובעים את הסלון יכול להיות גם חם וגם קר, תלוי באיזה צד של צבע היסוד על פני גלגל הצבעים הוא נמצא. לדוגמה, גווני אדום עם נטייה לכתום נחשבים חמים יותר, בעוד גווני אדום עם נטייה לסגול נחשבים קרירים יותר. 

הרמוניה של צבעים: בחירת גוונים נכונה 

אחרי שהבנתם את החלוקה המקובלת של גלגל הצבעים, זה הזמן להבין איך להפוך את ההבנה התיאורטית ליתרון מעשי שיעזור לכם כשאתם מעצבים חלל וצריכים לבחור מערך גוונים (Color Scheme):

אלה הם 3 מערכי הגוונים הפופולריים ביותר וקיימים כמובן מערכים נוספים. בעזרת גלגל הצבעים והבנה בסיסית של היחסים בין הגוונים שעליו, תוכלו ליצור שילובי צבע מיוחדים שיספרו את הסיפור של כל חלל בצורה מעניינת ומיוחדת. 

אם הגעתם עד כאן והבנתם שאתם חייבים עזרה מקצועית בבחירת הגוון לעיצוב הבית שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים כאן לקביעת פגישת ייעוץ צבע עד הבית

הטכנולוגיה היא המסר

כשהאדריכל דניש קוראני (Danish Kurani) ניגש לתכנן בניו יורק את המעבדה לעמותת Black Girls Code – שמטרתה ללמד נשים צעירות את מדעי המחשב – הוא ביקש להסיר את המיסתורין מהאופן שבו טכנולוגיה עובדת. הפרויקט כלל תכנון שטח של 3,900 מטרים רבועים השוכנים במשרדי Google בניו יורק, ליד צ׳לסי־מרקט.

צילום: Architect Danish Kurani

״עיצבתי את המעבדה כדי לראות איך טכנולוגיה עובדת בפנים״, הוא מספר: ״מה יש בתוך סמארטפון, כיצד מעגל אלקטרוני מודפס משתמש בנחושת, האם יש קווי דמיון בין מצלמות למחשבים. כשאתה מסיר את הקליפה המסתורית, הן יכולות לראות שהטכנולוגיה היא רק חלקים וחתיכות, חומרה ותוכנה, שהן יכולות להתעסק איתן ולעצב בעצמן״.

צילום: Architect Danish Kurani

כך, קוראני יצר סביבה המעודדת יצירת אינטראקציה עם המרחב – באופן שאינו דומה לסביבת עבודה ״סטנדרטית״. תקרת החלל נראית כמו לוח אם, והכיתה במרכז עטופה בגרפיקות על קיר ורוד הממחישות את ״האנטומיה״ של טכנולוגיות של מעבדים, טלפונים ניידים ומצלמות דיגיטליות. בשאר החלל הוא השלים את הוורוד עם שילוב צבעוני א־מגדרי של ירוק מנטה, כתום מוזהב, שחור ולבן. ״זה כמו להיות בתוך מחשב כשאתה נכנס למשרד״ תיארה את העיצוב קימברלי בריאנט, מייסדת העמותה.

צילום: Architect Danish Kurani

״כמהגר, חוויתי ממקור ראשון כיצד חינוך מאפשר לך ליצור לעצמך חיים טובים״ קוראני מספר על המוטיבציה שלו בשיתוף הפעולה עם Black Girls Code, ועל מה שעומד מאחורי תהליך התכנון והעיצוב. ״חינוך הוא אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו עושים כחברה, אולם הדרך שבה אנו מספקים חינוך אינה תמיד יעילה או הוגנת. כשאנו בוחרים אילו יכולות אנו רוצים לפתח אצל ילדינו, אנו בוחרים איזה סוג של עולם אנחנו רוצים שהם ייצרו ויחיו בו״.

צילום: Architect Danish Kurani

ירוק ועגול בליסבון

כשהאדריכל מנואל טוחאל (Manuel Tojal) קיבל לידיו שתי דירות סימטריות, הממוקמות בבניין טיפוסי מהמאה ה־19 בשכונת Picoas בליסבון, המשימה שהונחה לפתחו הייתה איחוד הדירות ששטחן המשותף 80 מ״ר. בנוסף, תהליך התכנון כלל שיפוץ כולל ושדרוג התשתיות, מבלי לאבד את זהותן המקורית של הדירות ומבלי להתפשר על הפיכתן לדירה אחת המתאימה למגורים במאה ה־21.

צילום: Francisco Nogueira

בבסיס החיבור בין הדירות טוחאל יצר פתח מעגלי שמחבר את הסלון למטבח, משמש כאלמנט צורני יחודי יוצא דופן, ובה בעת מפריד בין חלל האירוח הציבורי למטבח. ״הייצוג הפואטי של הפתח המעגלי״, הוא מסביר, יחד עם אוביקט שיוצא מהקיר המשותף ויכול לשמש הן כספסל והן כמדף, מהדהדים את סגנון הארט־דקו שמאפיין את הבנייה באזור.

צילום: Francisco Nogueira

סקאלת הצבעים המינימליסטית שבה נעשה שימוש בפרויקט, מתבססת על הצבעוניות של פרקט העץ הבהיר שמחפה את הרצפה, ומשלים את הירוק־מנטה (על גווניו השונים), שמכסה בין השאר את המשקופים, ארונות המטבח והבגדים ודלתות החדרים. ההמשכיות של משטחי הצבע הירוקים מחלל לחלל, יוצרת בדירה תחושה רגועה ונעימה שעוברת מחדר לחדר.

צילום: Francisco Nogueira

עיצוב הדירה מאפיין את טביעת האצבע של טוחאל, שפועל בפורטוגל מאז 2014 במטרה ליצור אדריכלות פשוטה וצנועה באופייה. לאחר שסיים את האוניברסיטה בליסבון למד טוחאל שנה בפקולטה לאדריכלות בטוקיו, שם שיתף פעולה עם סטודיו SANAA וספג את עקרונות המינימליזם היפני. ״כל החלטה בעיצוב קשורה למערך השיקולים״, הוא מסכם: ״נפח, גיאומטריה, פרופורציה, חזרה, פרטים, חוויה, אור וטקס״.

חתיכות של זמן

האדריכלית והמעצבת עמנואל מורו (Emmanuelle Moureaux) ידועה במיצבים הצבעוניים שלה שתוכננו בעבור חברות ענק ומותגי אופנה כמו יוניקלו ואיסי מיאקי. בעבר אף כתבנו על המיצב ששתכננה מ־140 אלף תווים צבעוניים, לחגיגות 100 שנה למשקה יפני שהתקיימו במקביל לפסטיבל כוכבים מסורתי ביפן.

צילום: Charles Emerson

בחודש פברואר השנה מורו חנכה בגלריה NOW בלונדון את ״חתיכות של זמן״ (Slices of Time), המיצב בקנה המידה הגדול הראשון שלה בבריטניה. שם העבודה מהדהד את המיקום של הגלריה – בסמוך לקו התאריך הבינלאומי בגריניץ׳, שלפי נקבעים התאריך (והשעה) ברחבי העולם.

צילום: Charles Emerson

מורו השתמשה ב־168,000 מספרים שנחתכו מניירות צבעוניים, כדי ״לבטא את העבר, ההווה והעתיד״. ביחד הם מרכיבים 120 ״פרוסות״ של זמן, הכוללות שכבות ב־100 גוונים שונים של צבע וממלאות את החלל. התוצאה נדמית כייצוג של כדור הארץ, והיא בעלת אסתטיקה מורכבת וצבעונית במיוחד.

צילום: Charles Emerson

״כשהגעתי לראשונה לטוקיו, הוקסמתי לגמרי מהצבעים ששטפו את הרחוב, ובאותו הרגע המוח שלי החליט לעבור ליפן״, מסבירה מורו. ״המספר האינסופי של שלטי חנויות וקווי החשמל מבעד להבזקי שמיים כחולים, שמוסגרו בנפחים שונים של בניינים, יצרו ׳שכבות׳ תלת־ממדיות והיו ההשראה לעבודה״.

כך, בהשראת השכבות האדריכליות והצבעוניות של טוקיו ואלמנטים מרחביים יפניים מסורתיים כמו מסכי הזזה, מורו חילקה את המרחב באמצעות צבע. באמצעות השימוש בצבע ככלי עיצובי ואדריכלי, מורו מצליחה ליצור רגש באמצעות צבע בעבודותיה, הנעות בין אמנות, עיצוב ואדריכלות.

צפו בסרטון המייצב:

פלסטיק פנטסטיק

האם עיצוב אחראי יכול להיות נחשק? עם שאלה זו ניגשה רשת חנויות המשקפיים Ace & Tate לעצב את הסניף החדש שלה באנטוורפן, בלגיה, מתוך החזון להפוך אותה ל״מקדש מיחזור״. לשם כך חברה הרשת – שמאז השקתה בשנת 2013 מונה כיום למעלה מ־50 חנויות בעשר מדינות – לסטארט־אפ ההולנדי Plasticiet, שעוסק בחומרים ברי־קיימא ובמיחזור.

צילום: Lennart Wiedemuth

הסטארט־אפ, שנוסד על ידי המעצבים מרטן ואן מידלקופ (Marten van Middelkoop) וג׳וסט דינגמנס (Joost Dingemans), אוסף פסולת פלסטית והופך אותה למשטחים שנראים כמו אבן מסורתית (לדוגמה שיש או גרניט). עבור Ace & Tate הם אספו כמעט 1,000 ק״ג של פלסטיק (פוליאתילן), ויצרו ממנו לוחות עם אפקט טרצו הכוללים שבבים גדולים בצבעי כחול, אדום, כתום וירוק בוהקים.

צילום: Lennart Wiedemuth

לוחות הטרצו־פלסטיק מכסים את הקירות, הקשתות, המדפים והדלפקים של החנות, ויוצרים מראה אסתטי עכשווי ויוצא דופן, בהשוואה לחנויות מסביבה. בחלון הראווה הוצבה קופסת פלסטיק שקופה מלאה בשבבים לבנים זעירים של הפלסטיק הממוחזר, מעורבב עם חתיכות צבעוניות גדולות יותר, ובתוכה הוטמנו תיבות תצוגה למשקפים. עמדות תצוגה עם מראות בחלקן האחורי מספקות אזורים נוחים למבקרים בחנות למדוד את המשקפיים.

צילום: Lennart Wiedemuth

אליהם מצטרפים בחלקה האחורי של החנות שלטי ניאון בדמות אטב כביסה, בקבוק מים וכוס חד פעמית – המהדהדים את השאיפה של הרשת להפוך למותג בר־קיימא, שבמסגרתה היא אף התחייבה להפוך לבעלת מאזן פחמן נייטרלי עד שנת 2030. כל זאת, כחלק ממגמה כלל עולמית של מעצבים וחברות הפונים לפלסטיק ממוחזר, במטרה לנסות ולהקטין את הביקוש לפלסטיק, בשעה שהמודעות להרס הסביבתי הקשור בתעשייה הפטרוכימית הולכת וגדלה.

אדום־ירוק בקריביים

כשמשרד האדריכלים reyes ríos + larraín החל לעבוד על פרויקט מגורים בטולום, על חוף הים הקריבי של מקסיקו, אחד הדגשים העיקריים בתכנון היה שימור גדול ככל האפשר של הצמחייה המקומית, לצד שימוש בחומרים אורגניים האופייניים לאזור, עמידים בפני מזג אוויר ומתיישנים יפה.
צילום: Pim Schalkwijk
כך, המהות הכתיבה לוח חומרים מינימליסטי: חומרים טבעיים כמו במבוק למעקות ולמחיצות, אבני ליימסטון לרצפות ולחדרי אמבטיה, שימוש בעץ עמיד ללחות וחרקים, חומרים תעשייתיים קלאסיים כמו פלדה, אלומיניום וזכוכית מחוסמת בשלוש דרגות אטימות. בקירות ובחזית החיצונית נעשה שימוש במלט ששולב בו פיגמנט אדום, שנבחר בזכות היותו הרקע האידיאלי והניגוד המושלם לצמחיה הירוקה והשופעת של המקום.
צילום: Pim Schalkwijk
״על ידי יצירת חוויית עיצוב חדשה בחופשה, אנו מבטלים את ה׳רעש׳ שקיים בריטייל הפיזי והדיגיטלי״, אמרה ג׳ני קפלן, מייסדת משותפת של Pieces. ״זה מעניק לאורחים שלנו הזדמנות ייחודית לחוות את עצמם בחלל ולהתאהב במוצרים מעוצבים להפליא״. לדברי קפלן, מה שהוביל את ההשראה לעיצוב הפרויקט היה צבע, ופאטרנים וטקסטורות התווספו כאלמנטים מרכזיים בכדי להשלים את הקונספט. הקירות והרצפות נצבעו בגוונים של צהוב, ורוד, כחול וירוק, ובחדר האמבטיה נעשה שימוש בגרסה עכשווית של טרצו. פריט העיצוב המרכזי בחלל הוא שטיח גלי באורך 18 מטרים בדפוס של קשת צבעונית, שמתפתלת לאורך פינות המגורים והאוכל. את כל הריהוט – מהספה ועד מצעי המיטה ומוצרי הטיפוח – אפשר לרכוש באתר הסוכנות, ומי שרוצה להתרשם באופן אישי יכול כמובן להזמין מקום לחופשה הבאה באמצעות Airbnb.
צילום: Pim Schalkwijk
אתגר נוסף היה לשפר את תחושת הקהילה בקרב התושבים, במקביל לשיפור תחושת האינדיבידואליות בתוך כל יחידה. הדבר נעשה תוך יצירת מקומות מפגש לא צפויים בתכנון הפרויקט, תוך שימוש בחללי מעבר בין אזורים ציבוריים ופרטיים בכל דירה ובין כלל הדירות.

מרדף אסתטי במיין

AAP, סוכנות קריאייטיב שבסיסה בברוקלין – ושמה הוא ראשי התיבות באנגלית של מרדף אסתטי, An Aesthetic Pursuit – עיצבה לאחרונה בית להשכרה ב־Airbnb עם רהיטים ומוצרים שהאורחים יכולים לרכוש. תחת השם Pieces Homes פיתחה הסוכנות קונספט חוויתי, שלו הם קוראים Shoppable Stay, המשלב שתי מגמות צרכניות חשובות המשתלבות זו בזו: שופינג ותיירות.
צילום: Claire Esparros
הבית ההיסטורי, שנבנה בשנת 1878 במדינת מיין בצפון מזרח ארצות הברית ושטחו 278 מ״ר, כולל ארבעה חדרי שינה, שני חדרי אמבטיה, מטבח וחללי אירוח שונים. סדרת הפריטים מקולקציית Pieces של הסוכנות כוללת בעיקר שטיחים, כסאות ושולחנות. אלה מוצגים לצד רהיטים ופריטים של מותגי עיצוב שונים, ביניהם חברת הרהיטים השוויצרית ויטרה – השותפה המרכזית של הפרויקט – עם מעצבים כמו ג׳ספר מוריסון ואלוור אלטו.
צילום: Claire Esparros
״על ידי יצירת חוויית עיצוב חדשה בחופשה, אנו מבטלים את ה׳רעש׳ שקיים בריטייל הפיזי והדיגיטלי״, אמרה ג׳ני קפלן, מייסדת משותפת של Pieces. ״זה מעניק לאורחים שלנו הזדמנות ייחודית לחוות את עצמם בחלל ולהתאהב במוצרים מעוצבים להפליא״.

לדברי קפלן, מה שהוביל את ההשראה לעיצוב הפרויקט היה צבע, ופאטרנים וטקסטורות התווספו כאלמנטים מרכזיים בכדי להשלים את הקונספט. הקירות והרצפות נצבעו בגוונים של צהוב, ורוד, כחול וירוק, ובחדר האמבטיה נעשה שימוש בגרסה עכשווית של טרצו. פריט העיצוב המרכזי בחלל הוא שטיח גלי באורך 18 מטרים בדפוס של קשת צבעונית, שמתפתלת לאורך פינות המגורים והאוכל. את כל הריהוט – מהספה ועד מצעי המיטה ומוצרי הטיפוח – אפשר לרכוש באתר הסוכנות, ומי שרוצה להתרשם באופן אישי יכול כמובן להזמין מקום לחופשה הבאה באמצעות Airbnb.
צילום: Claire Esparros

צבע בריבוע

מתחם מגורים חדש בצפון מזרח מוסקבה, הכולל 47 בניינים רבי־קומות שנאספו סביב שני חצרות קהילתיות ענקיות בגודל 10,000 מ״ר, כוללים הצעה חדשה ומרעננת למראה המונוטוני השגור של מארגים אורבניים דומים. ״המטרה הסופית שלנו הייתה ליצור תחושת ערך הקשורה לסביבה, מבלי להשפיע על עלויות ההפקות״, סיפר האדריכל מסימו איוסה ג׳יני (Massimo Iosa Ghini) על המראה יוצא הדופן שתכנן.
DMITROVSKOE-SHOSSE-Iosa-Ghini-project-15.jpg
צילום Mosproekt-3
המהלך של ג׳יני פשוט בבסיסו: כל בניין קיבל ״שכבה צבעונית״ מובחנת, בנויה משטחים ריבועיים של צבע אחד – תכלת, כתום, ורוד, צהוב וירוק – שעולים אחד על השני בשקיפויות שונות, ומאזכרים משחק טטריס ענק. התוצאה המשחקית, שקיבלה את ההשראה בין השאר מהאסתטיקה הגרפית של תנועות האוונגרד הרוסיות, במיוחד זו של אל ליסיצקי – מעניקה לרבי הקומות החד־גוניים תכונות ״אנושיות״ ומובחנות יותר.
DMITROVSKOE-SHOSSE-Iosa-Ghini-project-11.jpg
השימוש יוצא הדופן בצבע מעניק גם לרובע זהות ייחודית, יחד עם היכולת לזהות בקלות כל בניין וכניסה, והופך לכלי אמנותי ועיצובי המשמש לתקשורת, ״והכי חשוב לפריחה וזיהוי טוב יותר של המרקם העירוני, הערכת זהותו והתפתחותו התרבותית״, מוסיף ג׳ינח.
מנקודת מבט טכנית הוקדשה תשומת לב מיוחדת למציאת פתרונות חדשניים לחיפוי החיצוני, שמשפרת את הביצועים האנרגטיים של הבניינים. בנוסף למעלה מ־22 דונם של חצרות קהילתיות תוכננו על בסיס מערכת של שטחים ירוקים וחללים קולקטיביים, כשלכל אחד מהם מטרה ספציפית, החל מאזורי בילוי ומתקני כושר, ועד אזורים משותפים לחיברות ופנאי בחוץ. כולם משולבים ברשת של שבילים ומסלולי אופניים המחברים בין חלקי הרובע השונים.
DMITROVSKOE-SHOSSE-Iosa-Ghini-project-3.jpg
צילום Mosproekt-3