האדריכלות הברוטליסטית של שנות החמישים והשישים העריצה את הבטון החשוף. אלא שהבטון החשוף, במיוחד בקו החוף, נהרס במרוצת השנים. כלורידים מהים גורמים לקורוזיה בברזלי הזיון. הברזלים הללו מתנפחים ומתנפחים, עד לפירור ולפיצוץ הבטון. "שיקום בטון פירושו שאדריכלים, מעצבים וגם מתכנני ערים וקובעי מדיניות לא רוצים עוד לשבור את הבטון, אלא להחזירו למצבו הקודם", מסביר עודד גרינבלום, יועץ מקצועי בתחום מוצרי הבניה בטמבור. "גן יעקב הסמוך למתחם התרבות בתל אביב, הוא דוגמא מצוינת ליצירה מודרניסטית שהפכה לקלאסיקה של אדריכל הנוף אברהם קרוון. לפני ארבע שנים שיקמנו את כל הבטון בגן, ממש עד לקו האפס של הקירות והתקרות".
מהם חמשת האפקטים החדשים בעץ? דנן מונה חמישה אפקטים חדשים:
מערכת פוליאוריתנית מעכבת בעירה בגווני פסטל
"זה חידוש גדול, שפיתחנו לפי דרישות השוק. אם עד כה הצענו מערכת מעכבת בעירה שקופה או לבנה, היום אנחנו יכולים להציע את אותו מוצר, שעומד באותם תקנים, גם בגווני פסטל".
לכה אקרילית שקופה עם אפקט מנצנץ
"זה מוצר שהוא כבר להיט. לכה אקרילית שקופה, ששומרת על הרהיט, עכשיו גם עם אפקט מנצנץ. את הלכה ניתן ליישם על כל גוון קיים. זה נראה נפלא בחשיפה נכונה לתאורה. למשל, אם יש מזנון שמנת שהנגר רוצה להוסיף לו טוויסט, הוא מיישם שכבה דקה מאוד של הלכה, כך שהמזנון ינצנץ בתאורת לילה, או כשמדליקים אור מסוים".
אפקט אקרילי מטאלי
"אם עד היום גיווני עץ היו זמינים רק בגוונים של מניפת טמבור, היום אנחנו יודעים להפיק גוונים מטאליים בסגנון כלי רכב, כמו שמפנייה כסף, שנמצאים בסוף מניפת RAL הבינלאומית. אלה גוונים שרואים רק על הכביש, הם לא קיימים על הקיר. ושוב: הגיוון לא פוגע במוצר הבסיסי. הצבע האקרילי נשאר צבע אקרילי איכותי, עמיד לשריטות, עמיד ל-UV, שיודע לשמור על הרהיט לאורך זמן".
אפקט אקרילי פנינה
"אחד הטרנדים החמים ביותר היום הוא טרנד הפנינה, ואין שום סיבה שהעץ יישאר מאחור. אפקט אקרילי פנינה הוא אפקט פנינה במראה מעונן, שנותן עומק תלת-מימדי, והופך למבריק עם גימור של לכה מבריקה. ניתן לצבוע מטבח שלם עם האפקט הזה, או להפך: לתת נגיעות פנינה בחלק מהחלל, כמו במגירות".
אפקטים של מתכת
"שלושה מוצרים נוספים שאפשר להכליל אותם בקבוצה אחת: אפקט נחושת, אפקט זהב ואפקט ניקל".
לראשונה בישראל, טמבור השיקה מניפה לכל הגוונים המוכנים (Ready Made) בעולם העץ והמתכת, כגון מטבחים, דלתות, שערים ודקים. המניפה החלוצית הושקה בחודש שעבר ,בהשתתפות אדריכלים ומעצבים מרחבי הארץ.
"עם הטרנו לא צריך לבחור", אומר בן-מאיר. "מבחינה פונקציונלית, הוא עמיד כמו השליכטים האקריליים וניתן לגוון אותו בכל גווני מניפת 'לגעת בצבע'. מבחינת הגימור, הוא מעניק לקיר מראה טבעי וייחודי, ומאפשר לטייח ליצור טקסטורות שונות באמצעות המאלג', כמו יישום מלמעלה למטה, מסורק או בתנועות סיבוביות. כמו עם השליכטים המינרליים, עם הטרנו לעולם לא ייצאו שני קירות זהים".
"מדובר באחד הלוחות המוצלחים ביותר שטמבור ייצרה בכל שנותיה", אומר משה יעקובי, אדריכל בחטיבת הבנייה של טמבור. "הוא כל כך מוצלח, שכל חתכי האוכלוסייה כבר משתמשים בו. מסגירת מרפסות בבני ברק ועד למלונות היוקרה על קו החוף של תל אביב, לוח הגבס סופרבורד מחולל מהפכה בתחום הבנייה הקלה".
יחד עם העובדה שסופרבורד מתאים לשימוש חיצוני, הוא שומר על כל היתרונות של לוחות גבס על פני לוחות צמנט: הוא קל להתקנה ולחיתוך (באמצעות סכין יפנית) הוא גמיש, כך שלא נוצרים סדקים כמו בלוחות צמנט. בנוסף, בנוסף, הסופרבורד עמיד במיוחד באש ובמים. "הסופרבורד נותן מענה חסר תקדים ללחות ולמליחות", אומר יעקובי, "על הסופרבורד לעולם לא ייתפתחו עובש או פטריות, מהטעם הפשוט שהוא אינו מהווה מצע אורגני. כיום אין חמאם, בריכה או מקווה בישראל שאינם משתמשים בסופרבורד. הוא הלוח היחיד שיכול לעמוד בתנאי ספא, ועכשיו אנחנו רואים שהוא יוצא מתוך החללים הפנימיים ליותר ויותר מרפסות ברחבי הארץ. מרפסת שנסגרת עם סופרבורד תהיה יפה ממרפסת שנסגרה בבנייה קונבנציונלית. זהו פיתוח כחול-לבן, ירוק, בר השגה, גמיש ועמיד. אין לוח צמנט שמתקרב לביצועים של הסופרבורד, לא בתוך החללים ולא מחוץ לבניינים".
"ההנמכה הראשונה היא הנמכה עיצובית", אומר האדריכל משה יעקובי, "באירופה יש מושג נפוץ בעולם העיצוב והאדריכלות: החזית החמישית. כמו הקיר הרביעי בתיאטרון, תקרת גבס מונמכת יכולה לשמש לתאורה נסתרת ולתעלת המיזוג. השימוש הוא בגבס רגיל, 12.7 מ"מ לפי התקן. השימוש הנפוץ ביותר הוא בגבס רגיל, אך גם בגבס ירוק, שעמיד ללחות, כמו בתעלות למזגנים. לנישה הזאת מצרפים את התאורה נסתרת המשתלבת בתקרה, באמצעות גבס ורוד".
ההנמכה השנייה מתאימה בעיקר למלונות ,מוסדות ציבוריים ובנייה רוויה, שבהם יש דרישה לתקרה עמידת אש. בדרך כלל "הדרישה היא לעמידות של שעתיים, על מנת לאפשר מילוט במקרה של שריפה", מסביר יעקובי. "במקרה של מחיצה שדורשת עמידות אש של שעתיים, היינו משתמשים בארבעה לוחות גבס ורוד – מחיצה דו קרומית, אבל בתקרה אין לנו אפשרות טכנית להתקין ארבעה לוחות, שני לוחות משני הצדדים. אנחנו יכולים לעבוד רק מצד אחד של התקרה, מלמטה, ולכן ההנמכה הזאת דורשת שימוש ב-לוחות מיוחדים מסוג, ה-Fire Defender, מגן האש.
ההנמכה השלישית מתייחסת לאיכות החיים. "התקרה אמורה לתת מענה של ספיגה אקוסטית, הנמכת איכות הקול בחלל. פה רצוי להשתמש תקרות גבס מחורר, כך שחלק מגלי הקול יעברו דרך החורים ולא יחזרו. הספיגה האקוסטית מתאימה לחללים כמו קופות חולים, בתי ספר וחדרי קולנוע ביתיים. התוצאה היא איכות צליל ברמה גבוהה יותר. כל חלל שמיועד להכיל יותר אנשים ויותר יהנה מהספיגה האקוסטית. אנחנו ממליצים על מערכת תליה ופרופילים מסוג CD60, הנפוצה מאוד באירופה ובארץ ומתאימה להנמכות תקרה ולחיפויים. המערכת הזאת חוסכת ברבה מזמן ההרכבה ומאפשרת ליצור תקרה מפולסת, הכוללת גישה לחשמל, למים, לגז ולאלקטרוניקה".
עד כאן המדה המוכרת. עכשיו תכירו את המדה המתפלסת החדשה של טמבור: מדה מתפלסת שניתנת ליישום עד לעובי של 70 מ"מ – לעומת 20 מ"מ בלבד במדה הרגילה. לצפיה בסרטון אודות מדה מתפלסת, לחץ כאן
"המדה המתפלסת של טמבור יוצרה על בסיס גיאופולימר", מסביר דואני. "הבסיס הגיאופולימרי מאפשר לה להיות חזקה במיוחד ולהתקשות במהירות – ליישום של עד 70 מ"מ. על גבי המדה מיישמים ריצוף, PVC, שטיחים, פרקטים. כל מה שרוצים. אפשר אפילו לצבוע אותה בצבע אפוקסי, כמו בחניון. אוהבים את המראה של המדה? אין בעיה, בתוספת חומר הגנה היא יכולה גם לשמש כמוצר גמר בזכות עצמה, אבל זה בהחלט עניין של טעם".
עובדים על פרויקט חדש? רוצים לשמוע עוד על המדה המתפלסת החדשה של טמבור?
צרו קשר עם דרור ברמי, יועץ מקצועי בחטיבת הבניה 050-6766852
שירות הזמנת הדוגמאות נבחר על ידכם לשירות המצטיין שלנו בשנה האחרונה, ולכן עשינו מאמץ מיוחד לשלב אותו בצורה היעילה ביותר באתר טמבור אדריכלים החדש. מעתה, אתם יכולים פשוט לגלול במניפות טמבור אונליין ולהזמין חינם את כל הדוגמאות שאתם צריכים – ובדיוק בגוון, בברק ובטקסטורה שאתם צריכים.
למניפת 'לגעת בצבע' של טמבור יש סדר פנימי המאפשר לאבחן ולבחור גוונים בפשטות. בהיררכיה הראשונה, מניפת 'לגעת בצבע' מסודרת 'לרוחב' – על פי משפחות הגוונים: לבנים, אדומים, כתומים, צהובים, ירוקים, כחולים, סגולים וניטראליים (אפורים וחומים). וכך, אם אתם מחפשים גוון כתום – הוא מופיע רק במקום אחד במניפה: במשפחת הכתומים בלבד.
אחרי שפרשתם את המניפה לפניכם וזיהיתם את משפחת הגוונים בה אתם מעוניינים, נכנס לפעולה הסידור הפנימי של כל משפחה. זו בעצם תת חלוקה שעובדת מהגוונים הנקיים והמוארים יותר (בשפה המקצועית – גוונים רוויים), לגוונים המעושנים יותר (גוונים לא-רוויים).
החלוקה השלישית מתקיימת 'לאורך' המניפה, והיא עוזרת לדייק את הבחירה בתוך משפחת הגוונים: כל עמוד מתחיל בגוון הכהה ביותר בתחתית העמוד, ומסתיים בגוון הבהיר ביותר שלו בראש העמוד. כלומר: הצבע הכהה שבתחתית המניפה הוא הגוון המשפיע על הצבע הבהיר שמופיע למעלה. לפי הלוגיקה הזו, כדי לדייק בגוון הבהיר (שהוא הפופולרי יותר ברוב המקרים), מומלץ להיעזר בגוון הכהה ביותר באותו עמוד.
מתי הכלי הזה ממש יכול לעזור? כשתרצו לבחור גוון לבן "שבור", "מלוכלך", או כל הגדרה אחרת ללבן בהיר שיש בו מעט גוון. שם נמצא עיקר הקושי תמיד. לדוגמה: צביעת מטבח בלבן. "אני תמיד מסבירה שלבן אבסולוטי אינו בהכרח נכון מכיוון שהוא מייצר קונטרסטים קשים מדי בחלל. חשוב לרכך אותו במעט. התחושה עדיין תהיה של לבן אבל הוא יתמזג יותר עם הסביבה (הריצוף, החיפוי ועוד)" אומרת הגר. אז איך עושים את זה נכון? מאתרים את גוני הריצוף, החיפוי והשיש שיהיו כהים במדרג במניפה, ומשם גוזרים את גוון הלבן הנכון.
מבודדים מהשפעות צבעוניות מטעות
השפעה צבעונית יכולה להתרחש כבר ברגע בחירת הגוון במשרד. מספיק שבחרנו גוון מהמניפה על שולחן אדום וכבר זיהינו גוון ששונה ממה שיצא במציאות. צבעים משפיעים מאוד זה על זה. הם מקרינים אורות שונים זה על זה וכך נוצר "פילטר" שמפריע לנו לזהות את הגוון בבירור. אז מתחילות הצרות. מה שמוגדר "סטייה בגוון" ברוב המקרים נובע מהשפעות צבעוניות שמקרינות על הגוון ומשבשות לנו את ההבחנה המדויקת.
גם אם נסתכל רק על עמוד אחד במניפה, כל המדרג באותו עמוד משפיע על הגוון שעליו אנחנו מסתכלים ולעולם לא נוכל לזהות אותו בבירור או את דרגת הכהות שלו. מה עושים? מבודדים! מנטרלים כל "רעש" צבעוני מהגוון שרוצים לבחון. החל מהמשטח שעליו הוא מונח, דרך בידוד בתוך המדרג עצמו ועד "סילוק" כל יתרת המניפה מטווח העין.
את בידוד הגוון כדאי לעשות עם ניירות לבנים. הלבן האבסולוטי של הנייר מחזיר אור בצורה הנקייה והחדה ביותר וכך נוכל להבחין טוב יותר בדרגת הכהות של הגוון (ללא השפעת המדרג) ובאיפיוני הגוון (האם הוא יותר ירוק או כחול?). שיטה זו יכולה גם מאוד לעזור כשאנחנו מנסים לשחזר גוון שכבר צבענו איתו בעבר. בידוד גוון מסוים מהמניפה בצמוד לגוון הקיר יאפשר להגיע לזיהוי הקרוב ביותר.
שחקו עם דרגות הברק
אנחנו רגילים להשתמש בצבעים בעלי ברק מט, אבל אם מתחשק להכניס יותר עניין לעיצוב – למה לא להכניס גם קצת ברק? את מרבית הגוונים שלנו אפשר לקבל במבחר דרגות ברק: מט, משי, מבריק למחצה ומבריק – אותם ניתן לראות בעמוד דרגות הברק שבתחילת המניפה.
דוגמאות צבע
עדיין מתלבטים איזה גוון הכי מתאים לחלל שאתן מתכננים? הזמינו מאיתנו דוגמאות צבע. בעזרת הדוגמאות אפשר לבחון את הגוון שבו בחרתם בחלל עצמו, בתאורות השונות הקיימות ותחת ההשפעות הצבעוניות של הריצוף והפריטים. חשוב לבחון כל דוגמה בנפרד מהשאר כדי שלא תשפענה זו על זו.