מים המלח עד לאוסטרליה

ארז נאבי פנה

הרצון להשתמש בתוצרי הלוואי של הפעילות של מפעלי ים המלח, ולהפוך אותם לחומרי בניה, מלווה את ארז נאבי פנה בשבע השנים האחרונות, מפרויקט הגמר שלו בתואר השני באקדמיה לעיצוב באיינדהובן.

נאבי פנה, שעוסק רבות בחומרים ובתהליכים טבעיים – ובשנים האחרונות הוא אחד הנציגים הבולטים של העיצוב הטבעוני – הציג את תוצרי עבודתו בכמה מהזירות הבינלאומיות הנחשבות ביותר, ביניהן שבוע העיצוב באיינדהובן, מוזיאון העיצוב לונדון, המוזיאון הלאומי לעיצוב של ארצות הברית ומוזיאון העיצוב חולון.

ארז נאבי פנה מהנציגים הבולטים של העיצוב הטבעוני
צילום: Tom Ross

במהלך סיור שקיבל באזור המפעלים, הוא גילה שבכל שנה שוקעים בבריכת האידוי של המפעל כ־20 מיליון טון של מלח. הוא התחיל בניסויים במטרה לחבר את הקריסטלים במהירות ובזול, וליצור מסה שיכולה להוות בסיס לתעשייה חדשה. הפתרון שהגיע אליו הוא שימוש באנרגיית השמש לחימום ויצירה של בלוקים ואריחים ממלח. 

שבע שנים לאחר מכן, הטכנולוגיה שפיתח הגיעה לפסים מעשיים והוצגה בטריאנלה לעיצוב, אמנות ואדריכלות, שננעלה לאחרונה במלבורן (אוסטרליה). ״האדריכלות קוראת לנו לחפש חומרים חדשים ודרכים חדשות לבנות וליצור חללים״, הוא אומר. ״היה לי ברור שאני לא הולך לייצר תכשיטים מ־20 מיליון טון מלח ושצריך לחשוב בקנה מידה גדול יותר״.

ארז נאבי פנה
צילום: Tom Ross, Sean Fennessy

האובייקטים שהיא מעצבת מורכבים מרצועות לבד שנשזרו כמו צמות, שיוצרות מערכות שקופות למחצה שיכולות לשמש כמחיצה בין חללים מבלי לאטום לחלוטין את החלל. כמוצר גמיש במיוחד, אפשר להשתמש במחיצות כמעט בכל נקודה בחלל כדי לתחום אזורי עבודה שונים בשטח פתוח.

כך, בטריאנלה הציג נאבי פנה מיצב, שהיווה מעין מדריך למשתמש בטכנולוגיה שפיתח, עם כל האפשרויות לשימוש במלח כחומר אדריכלי. המיצב נפתח במסך שמציג את בריכות האידוי. ממנו יצא סולם, שהציג את תהליך הקריסטליזציה במי הים, לצד סלע מבריכות האידוי שעבר קריסטליזציה במשך כמה עשורים.

חלקו האחד של הסלע נחתך ונשאר בצורה הטבעית שלו, מלבד פאזה אחת ישרה. חלקו השני כלל מדרגות שנחתכו ב־cnc, ובהמשך הוצגו בין השאר בלוקים לבנייה ממלח. בימים אלו נאבי פנה נמצא בתהליך רישום פטנט ליצור הבלוקים, ולדבריו הטכנולוגיה כבר נמצאת בשימוש.

בלוקים המיוצרים ממלח
צילום: Tom Ross

השקט שנשאר

השקט שנשאר

המעצבת ההולנדית פטרה וונק – בוגרת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן, שפועלת באמסטרדם – התנסתה ב־30 השנים האחרונות בטכניקות שונות של סריגה ועיצוב טקסטיל. אחרי שנים רבות בעולם האופנה, וונק חזרה לעבוד בתחום המחקר המקורי שלה – חללי פנים.

מחיצות אקוסטיות מלבד, צמר ועץ במראה יחודי
צילום: Studio PetraVonk, Plectera KPMG

היא עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם אדריכלים ומעצבי פנים במטרה להעביר את הפוקוס של עבודתה מהפונקציות והיישומים המסורתיים הקשורים לטקסטיל, למותג שהקימה – PLECTERE – שבמסגרתו היא מעצבת ומייצרת מחיצות אקוסטיות בתצורות שונות, עשויות מלבד, צמר ועץ.

בשנים האחרונות גברה המודעות לחשיבות של אקוסטיקה ביצירת סביבת עבודה בריאה ונעימה לעובדים. צמר הוא חומר שנמצא בשימוש נרחב בכדי להשיג זאת, הודות לתכונות הספיגה המצוינות שלו ולמראה ולתחושה החמימים שהוא מעניק. עם PLECTERE, וונק נותנת טוויסט משלה לצמר על ידי יצירת מבנים תלת־ממדיים עם פאטרנים שונים.

יצירת סביבת עבודה בריאה ונעימה לעובדים
צילום: Studio PetraVonk, Plectera KPMG, Jack Lovel

האובייקטים שהיא מעצבת מורכבים מרצועות לבד שנשזרו כמו צמות, שיוצרות מערכות שקופות למחצה שיכולות לשמש כמחיצה בין חללים מבלי לאטום לחלוטין את החלל. כמוצר גמיש במיוחד, אפשר להשתמש במחיצות כמעט בכל נקודה בחלל כדי לתחום אזורי עבודה שונים בשטח פתוח.

מחיצות אקוסטיות בעיצוב פטרה וונק
הדמיה: Studio PetraVonk, Plectera KPMG

מוצרים אקוסטיים אפשר למצוא גם בטמבור. לדוגמה, הלוח השקט – לוח גבס בעל יכולת בידוד אקוסטי משופרת ועמידות באש. הלוח מאופיין בדחיסות גבוהה במיוחד, שמקשה על מעבר גלי קול. התוצאה: לוח גבס בעל עמידות גבוהה במיוחד לרעשים, לנגיפה (הקיר לא יינזק מכל מכה) ולאש.

סדרת התקרות החדשה של טמבור, Tamboard Ceilings, מספקת אף היא מענה מקצועי ומקיף למגוון רחב של צרכי קירוי. הסדרה כוללת תקרות גבס מחורר רציפות ופריקות במגוון דוגמאות, ידידותיות לסביבה, אקוסטיות, עומדות בתקנים המחמירים ביותר, ומעניקות מראה מעוצב ואיכותי לכל חלל.

צמחיה לבית – כל היתרונות הסביבתיים בגידול צמחים בביתכם

שלא במפתיע, מחקרים רבים מוכיחים כי גידול צמחים בבית הוא עסק משתלם לא רק עבור הצמחים, אלא גם עבורנו. אמנם צמחיה לבית מצריכה מעט השקעה, אבל אין ספק כי מדובר במניה בצמיחה. מסתבר שצמחי הבית שלנו לא רק יפים, אלא גם מביאים איתם יתרונות סביבתיים ובריאותיים. מאוויר נקי דרך עור בריא ועד להפחתת תחלואה וזיהומים – המומחים הירוקים של טמבור ריכזו עבורכם את כל הסיבות לאהוב את הצמחייה הביתית שלכם

ביופיליה – יסוד החיבור בין האדם לטבע

כמעט כולנו אוהבים בית ירוק ומשופע בצמחים, וכנראה שיש סיבה טובה לכך שצמחי הבית שלנו הופכים אותנו למאושרים יותר. לחיבור לטבע ולחיבה הרבה שרובנו חשים כלפי צמחיה לבית. יש הסבר שורשי שמקורו בביופיליה – אותו  דחף אנושי מולד לחיבור ולהשתלבות עם הטבע, המלווה אותנו מימי קדם. ביופיליה מאירה על הקשר החזק וההדדי שבין האדם לסביבה ולטבע ועל תרומתו של החיבור הזה לבריאותנו הגופנית והנפשית. באמצעותה, ניתן להבין כיצד אור טבעי ואוויר נקי יוצרים שלווה, כיצד חברת בעלי חיים מחזקת אותנו, ומדוע צמחים ופרחים משפרים את חיינו ומשלימים אותנו.

צמחיה לבית – שומרת הסף של אוויר נקי ואיכותי

צמחיה לבית היא אמצעי נהדר ליצור סביבה נעימה, מזמינה וחמימה, אך היא הרבה יותר מאקססורי עיצובי. היא משמשת גם כשומרת הסף שלנו בכל הנוגע לאוויר נקי ואיכותי. כיצד? בתהליך טבעי של פוטוסינתזה, הצמחים משחררים אדי מים לאוויר, סופגים פחמן דו-חמצני ופולטים חמצן החוצה. התוצאה? אוויר נקי מזיהומים ועשיר בחמצן, ובקיצור סביבה ביתית מושלמת.

צמחיה לבית מסייעת בהפחתת הסיכוי לגירוי, שיעול, נזלת ויובש בעור, ואפילו, תתפלאו לשמוע, לעייפות. הסיבה פשוטה – האוויר הלח ורווי החמצן שמספקים הצמחים מהווה תרופת פלא לגירויים בדרכי הנשימה וכמובן ליובש. וזה עוד לא הכול – כי גידול צמחיה לבית תורם גם לתהליכים קוגניטיביים, משפר את יכולת החשיבה, הזיכרון והיצירתיות. די מופלא, לא?

 
מכניסים ירוק לבית – אילו צמחים מומלצים לבית?

אם עשינו לכם חשק לגידול צמחיה לבית, כדאי שתכירו כמה צמחים מומלצים לבית ותתוודעו לכל היתרונות הנהדרים שלהם:

האלוורה – האלוורה שייכת למשפחת הקקטוסים הענפה, ומלבד היותה צמח נוי מרשים, היא מתפקדת כסופחת רעלים וכסיסמוגרף למצב האוויר בבית. כיצד? במקרה של רמות זיהום גבוהות מדי, מתפתחים כתמים חומים על האלוורה. כמו כן, האלוורה ידועה כבעלת יכולת ריפוי והזנה של העור באמצעות הג'ל המצוי בעליה. החלק הכיפי? בהיותה בת למשפחת הקקטוסים, היא לא דורשת תחזוקה רבה, ועל כן תסתפק במעט שמש והשקיה מדי שבועיים.
ספטיפיליום – אחד פלוס אחד – אם אתם אוהבים צמחים אך לא פחות מכך, פרחים, הספטיפיליום הוא האחד עבורכם. מדובר בצמח יפהפה, שאינו דורש שמש רבה ומשמש כמטהר אוויר עוצמתי. הוא מתאים במיוחד לחדרי אמבטיה ומטבחים בזכות יכולתו המדהימה להיפטר מעובש ולהסיר טוקסינים, ולקינוח – כל מה שצריך בכדי לעשות אותו מאושר זו מנה מכובדת של מים מדי פעם.
כמדוריאה – נסיך הקטלוג – הכמדוריאה, דקל ננסי עמיד, הינו צמח רב שנתי ירוק המתאים במיוחד לאזורים מוצלים, ולכן נחשב לאחד המומלצים לגידול בבית. לכמודריאה שורשים טרופיים ועל כן הוא מחבב לחות וטמפרטורות גבוהות. בשל רגישותו לשמש, מומלץ לגדלו באזורים יותר חשוכים בבית ולהשקותו רק כשהאדמה יבשה.

עיצוב ביופילי – טבע ועיצוב חוברים יחד


אמנם האהבה לטבע והחיבור לסביבה טבועים בטבע האנושי, אך העולם המודרני מייצר ביניהם ריחוק. בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה עיצובית רווחת, המשיבה עטרה ליושנה ומאחדת מחדש בין הפנים לחוץ. בתים ומקומות עבודה רבים, שבים ומחברים בין הטבע לסביבה הביתית ולמרחב העבודה באמצעות עיצוב ביופילי. העיצוב שואב השראה מגישת הביופיליה, ומספק אמצעים פרקטיים, המסייעים לנו ליצור תנאי מחייה אידיאליים בסינרגיה עם הטבע.

פתרונות עיצוביים בשירות הטבע

 

עיצוב ביופילי מייצר סביבת מחייה מושלמת, בין אם בבית או במשרד, ומספק תנאים אידיאליים לאנרגיה, יצירתיות ושלווה. הוא משתלב ומתכתב עם מגמות עולמיות של חדשנות, שינוי, חשיבה ירוקה ודגש חברתי. תחילתו בבנייה ירוקה, תכנון ועיצוב המשלימים את הסביבה, והמשכו בבחירת חומרי גלם טבעיים, לרבות צבעים לקירות פנים, בדגש על בחירה בצבע אקולוגי כדוגמת צבע eco2 של טמבור. זהו צבע חדשני ואנטי בקטריאלי, שחומריו הטבעיים מאפשרים לקירות לנשום, לאזן לחות ולמנוע היווצרות עובש ובקטריות. בטמבור פיתחנו גם פלטת גוונים שמתאימה לצמחיה בבית. כרקע לצמחייה הביתית שלכם יתאימו במיוחד גוונים כמו ורוד, (Autumn Sunset717) אבן (Limestone313), תכלת פסטלי (Misty Sky711) , פיסטוק בהיר (Lime Zest714) ועוד. 

אחד מפתרונות העיצוב הטבעיים שלנו בטמבור הוא CEWOOD – אריח שבבי עץ המיועד לחיפוי תקרות וקירות, וניתן לשימושים שונים כמו לוח מודעות, משטחים, עיטור לקירות ועוד. האריח עשוי מ-100% חומרים טבעיים ויש לו גוון וטקסטורה של שבבי עץ טבעי. במבני ציבור, אולמות ומסעדות משתמשים בו לעיצוב תקרות ייחודיות, והוא מתאים במיוחד למקומות בהם נדרשת בליעה אקוסטית

לוח שבבי עץ כלוח מודעות, לעיצוב ביופילי
בשורה התחתונה – הכניסו ירוק הביתה והתחברו מחדש לסביבה

מאז ומעולם האדם והטבע שלובים יחד ומשלימים זה את זה בתרומתם ההדדית לסביבה הרמונית, בריאה וטובה יותר. בעולם מודרני, צמחי הבית שלנו הם לא רק פריט עיצובי, אלא גם דרך להכניס הביתה מעט מן הטבע, ובכך לייצר אוויר נקי לצד סביבה ירוקה וחיונית.
בטמבור, לקחנו אחריות לייצר סביבה חדשנית ואקולוגית ע"י פיתוח מוצרים חדשים, אפקטים ייחודיים, צבעי תעשיה וחומרי בנייה שונים – למען עתיד טוב יותר. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו ליצירת שינוי וסביבה בריאה וירוקה יותר.

מוזיאון מהאגדות

מוזיאון מהאגדות

״הבית הבא שתקנו עשוי להיות מודפס בתלת־ממד על ידי רובוט ענק!״: כך מבטיחה מעבדת הרובוטיקה האמריקאית ICON, שמציעה בימים אלו למכירה באוסטין (טקסס) את הסדרה הראשונה של בתים מודפסים בתלת־ממד. הפרויקט, של יזמית הנדל״ן 3strands, כולל דירות בנות שניים עד ארבעה חדרי שינה שיהיו מוכנות למגורים כבר בקיץ הקרוב.

מוזיאון מהאגדות

הראשונים שהתגוררו בבתים המודפסים שתוכננו על ידי משרד האדריכלים Logan Architecture, היו חסרי בית שעברו להתגורר בבתים מסוג זה באוגוסט 2020. הבתים שרדו בשלום את הסערה הקשה שעברה על טקסס בחורף האחרון, ולדברי היזמים הם עמידים יותר מבתים שנבנו באופן קונבנציונלי: טכנולוגיית ההדפסה בתלת־ממד מבטיחה בית בטוח ועמיד יותר מבתים קונבנציונליים בכל הקשור לנזקי אש, שיטפונות, רוחות ואסונות טבע אחרים.

מוזיאון מהאגדות

החומר הגמיש שמשמש להדפסה הוא חומר צמנטי בשם Lavacrete, וכל אחד מהבתים הודפס במשך כ־5-7 ימים – פחות משבוע לבית, עבור חלקי ההדפסה בלבד. עדות לעמידות החומר אפשר למצוא בכך שנעשה בו שימוש גם בשיתוף הפעולה של אייקון עם נאס״א בבניית הבית המודפס הראשון בכוכב אחר.

״בתי מגורים אלה מייצגים את העתיד של בניית בתים לשוק ההמונים, והם ממחישים מה אפשרי להשיג בטכנולוגיה זו״, אמר מייסד ומנכ״ל חברת 3strands, גרי אודל. לדבריו, השלב הבא באבולוציה של בניית הבתים מסמן את ראשיתה של מהפכה בעולם האדריכלות: התכנון ושיטת ההדפסה מאפשרים יצירת תוכניות גמישות ופונקציונליות – שכוללות במקרה זה חצרות פרטיות, חניה מקורה, חללים פתוחים ואסתטיקה אדריכלית מינימליסטית.

מוזיאון מהאגדות

כל בית צריך מדפסת

כל בית צריך מדפסת

״הבית הבא שתקנו עשוי להיות מודפס בתלת־ממד על ידי רובוט ענק!״: כך מבטיחה מעבדת הרובוטיקה האמריקאית ICON, שמציעה בימים אלו למכירה באוסטין (טקסס) את הסדרה הראשונה של בתים מודפסים בתלת־ממד. הפרויקט, של יזמית הנדל״ן 3strands, כולל דירות בנות שניים עד ארבעה חדרי שינה שיהיו מוכנות למגורים כבר בקיץ הקרוב.

הראשונים שהתגוררו בבתים המודפסים שתוכננו על ידי משרד האדריכלים Logan Architecture, היו חסרי בית שעברו להתגורר בבתים מסוג זה באוגוסט 2020. הבתים שרדו בשלום את הסערה הקשה שעברה על טקסס בחורף האחרון, ולדברי היזמים הם עמידים יותר מבתים שנבנו באופן קונבנציונלי: טכנולוגיית ההדפסה בתלת־ממד מבטיחה בית בטוח ועמיד יותר מבתים קונבנציונליים בכל הקשור לנזקי אש, שיטפונות, רוחות ואסונות טבע אחרים.

הדפסת בית LoganArchitecture
LoganArchitecture

החומר הגמיש שמשמש להדפסה הוא חומר צמנטי בשם Lavacrete, וכל אחד מהבתים הודפס במשך כ־5-7 ימים – פחות משבוע לבית, עבור חלקי ההדפסה בלבד. עדות לעמידות החומר אפשר למצוא בכך שנעשה בו שימוש גם בשיתוף הפעולה של אייקון עם נאס״א בבניית הבית המודפס הראשון בכוכב אחר.

הדמיה של חלל פנים של בית מודפס
LoganArchitecture

״בתי מגורים אלה מייצגים את העתיד של בניית בתים לשוק ההמונים, והם ממחישים מה אפשרי להשיג בטכנולוגיה זו״, אמר מייסד ומנכ״ל חברת 3strands, גרי אודל. לדבריו, השלב הבא באבולוציה של בניית הבתים מסמן את ראשיתה של מהפכה בעולם האדריכלות: התכנון ושיטת ההדפסה מאפשרים יצירת תוכניות גמישות ופונקציונליות – שכוללות במקרה זה חצרות פרטיות, חניה מקורה, חללים פתוחים ואסתטיקה אדריכלית מינימליסטית.

פרופיל בית מודפס
LoganArchitecture

אלכימאית האצות

אלכימאית האצות

באחד מימי הסגר שהוטלו על תושבי אנגליה בשנה שעברה, ניסתה אנה ווטקינס – סטודנטית לאופנה מאוניברסיטת האדרספילד בבריטניה – ליצור טקסטיל תעשייתי מפטריות. אולם, מכיוון שהיא הייתה תקועה בבית בגלל הקורונה והתהליך המורכב לא צלח, היא פנתה לאצות, שאפשר להתנסות בהן בקלות ללא צורך במעבדה.

אנה ווטקינס
צילומים: Anna Watkins/University of Huddersfield

מודאגת מהיעדר עקרונות קיימות בשיטות המסורתיות לייצור פריטי אופנה, היא חקרה כיצד אפשר להשתמש באצות ים בשילוב עם חומרים אחרים ידידותיים לסביבה, כדי לייצר חומר גמיש מבוסס אצות, שמטרתו להחליף חומרים כמו עור ופלסטיק. באמצעות החומר החדש שפיתחה היא הצליחה לייצר מחברות, ארנקים ואהילים, ולקבל מענק על סך 5,000 פאונד להמשך הפיתוח.

המרכיב העיקרי בחומר החדש הוא אבקת אצות, המשמשות לעתים קרובות כג׳ל בייצור מזון. על ידי חימום האבקה האבקה הופכת לחומר דמוי ג׳לי שהופך יציב תוך שתי דקות. אפשר למזוג את החומר בתבניות, ובשלב הראשון החליפו את התבניות כלי טאפרוור, סירים ומחבתות בבית הוריה.

אלכמאית האצות
צילומים: Anna Watkins/University of Huddersfield

״זה חומר מעניין באופן שבו הוא מתנהג ומשתנה לאורך זמן״, היא מספרת. ״ניסיתי לגדל פטריות מתחת למיטה שלי, אבל זה לא ממש הצליח. ניסיתי כמה דברים ממש לואו־טק, הוספתי חומרים מרוכבים כמו פסולת צמר טקסטיל תעשייתית כדי לקבל מוצר מעוצב. אצות הים היו קלות יחסית לשימוש.

״מצאתי כמה מתכונים קלים באינטרנט, ואז הפכתי ל׳מדען המטורף׳. תוך שבוע הכנתי 100 דגימות – הדירה הייתה מכוסה בג׳לי וסליים שהתייבשו בתבניות! התאהבתי בחומרים הביולוגיים ואני מאמינה שהתהליך הצליח להביא לידי ביטוי את כל הכישורים שהיו לי״.

ג'לי אצות
צילומים: Anna Watkins/University of Huddersfield

סדר יום מקיים למרכז קהילתי בלונדון

סדר יום מקיים למרכז קהילתי בלונדון

משרד האדריכלים הלונדוני Mae Architects חנך לאחרונה את Sands End, מרכז קהילתי חדש במערב לונדון, שמעבר למחשבה על האופן שבו הוא משתלב עם סגנון הבנייה המקומי, תוכנן על בסיס עקרונות של מיחזור, קיימות וכלכלה מעגלית.

המרכז, שממוקם בקצה פארק בשכונת פולהאם, נבנה בסמוך לבקתה משנת 1903, המהווה את סימן ההכר שלו והפכה לחלל אמנות כחלק מהתכנון החדש. המבנה החדש של המרכז מאורגן בקומה אחת ומחולק לשני חלקים. האחד מכיל אולם רב־תכליתי וחלל בית קפה; ואילו השני מספק מתקני הלבשה, חלל עבודה משותף ופעוטון.

צילומים: Rory Gardiner
צילומים: Rory Gardiner

למעלה משליש מחומרי הבנייה שבהם נעשה שימוש הם חומרים ממוחזרים. מעטפת הלבנים של הבניין סופקה על ידי יצרן המומחה במיחזור של פסולת בניין, מה שאיפשר למחזר מעל 28 טון של חומר הטמנה פוטנציאלי. בנוסף, בתהליך הבניה נעשה שימוש בעץ משולב שכבות (CLT) בעל ערכי אנרגיה נמוכים מטבעו, ובברגים במקום דבק כקיבוע מבני, כדי לאפשר פירוק עתידי קל יותר.

פרטי העץ וצורת הגג של המרכז מהדהדים את המבנים ששכנו בפארק לפני 100 שנה. כך לדוגמה, הגג המשולש מתייחס למבני חממות הזכוכית ששכנו בעבר באזור, ותכנון הגינון שאב השראה מהמשתלות האקזוטיות שאכלסו אותן.

סדר יום מקיים למרכז קהילתי בלונדון
צילומים: Rory Gardiner

הצבעוניות הירוקה והמחוספסת של חללי הפנים, ביחד עם השימוש הנרחב בעץ, מעניקים קלילות טבעית לחלל ומחזקים את תחושת סדר היום המקיים שעומד בבסיס הפרויקט. לכך מצטרף האור הטבעי שמאיר את החללים דרך חלונות הזכוכית הגדולים שפונים לכיוון צפון.

מרכז קהילתי בלונדון
צילומים: Rory Gardiner

המרפסת של השכן ירוקה יותר

המרפסת של השכן ירוקה יותר

חמש שנים לאחר שחנך את טרנד מגדלי הצמחייה הירוקה עם מגדלי היער האנכי (Bosco Verticale) במילאנו, שהפכו ללהיט אינסטגרמי בהרף עין, האדריכל סטפנו בוארי זכה ביחד עם משרד האדריכלים האמריקאי דילר סקופידיו רנפרו בתחרות הבינלאומית לשיפוץ גורד השחקים של משרד פירלינו משנות ה־50 במילאנו; וגם הפעם התכנית כוללת ״מגדל צמחים״ חדש לצידו.

המרפסת של השכן ירוקה יותר
צילומים: COIMA / DS+R / SBA

המגדל הפסיק להיות מאוכלס בשנת 2015, לאחר שהוכרז כבלתי מתאים לשימוש עקב ביצועים סביבתיים ירודים והגנה לא מספקת מפני רעידות אדמה. התכנית החדשה, שתציל את המגדל מהריסה, תעביר את גורד השחקים המחודד שנבנה בשנת 1958 לסטנדרטים מקיימים מעודכנים, ותחבר אותו למגדל חדש בעל קירות ירוקים באמצעות גשר זכוכית מרשים.

פנים הפרויקט יכלול מרכז חדש לאירועים, מופעים ותערוכות, לצד חממה ביולוגית המיועדת להרחבת הגן הציבורי הגדול והגן הבוטני הסמוכים, הכוללים למעלה מ־135,000 צמחים. לאחר השלמתו יהווה הפרויקט חלק מהתחדשות רחבה יותר הממוקדת בקיימות של האזור.

במוקד המגדל החדש 1,700 מ״ר של צמחיה שתעטוף את הבניין ותשנה את צבעה לאורך עונות השנה. קירות ירוקים אלה צפויים לספוג 14 טון פחמן דו־חמצני ולייצר תשעה טונות חמצן בשנה, ולפי המתכננים הדבר שווה ערך לקיומם של עשרת אלפים מטרים רבועים של יער בתוך המרקם העירוני.

פרויקט פירלי 39
צילומים: COIMA / DS+R / SBA

בנוסף, האדריכלים צפויים להשתמש בעץ כחלק מקונסטורקציית המגדל, בזכות טביעת הרגל הפחמנית הנמוכה שלו והפחמן הדו־חמצני שעץ מסיר מהאטמוספירה כשהוא צומח ונאגר לאחר מכן כפחמן. הוא ישלב גם 2,770 מ״ר של לוחות פוטו־וולטאיים, מה שמבטיח שהבניין יוכל לייצר לפחות 65 אחוזים מצרכי האנרגיה שלו.

״מכיוון שרוב העבודה שלנו מתמקדת בעתיד הערים, פרויקט פירלי 39 מהווה הזדמנות מצוינת לפתח מודל חדש של פיתוח לשימוש מעורב וצמיחה עירונית בת קיימא״, אמרה האדריכלית אליזבת דילר. ״הפרויקט משלב שימוש חוזר אדפטיבי במבני מורשת עם בנייה חדשה אחראית, ויעד תרבותי חי ותוסס המוקדש לאמנות ומדע הצמחים״.

צילומים: COIMA / DS+R / SBA